Šikana - závažný problém škol
Bullying - serious school problem
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18588Identifikátory
SIS: 61101
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pohlová, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
9. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Moje bakalářská práce se zabývá problematikou školní šikany. Popisuje její vývoj a následné vymezení samotného pojmu. Dále se zabývám jejími aktéry, čili charakteristickými rysy agresora, oběti i skupiny. Zaměřuji se též na vývojová stádia školní šikany, následuje úvaha o možných příčinách a motivech tohoto patologického jednání. Podstatná je též kapitola o právních důsledcích tohoto jednání se zaměřením na uplatňování zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. Následující kapitoly obsahují možnosti preventivních opatření a systematického řešení šikany. Vzhledem ke studovanému oboru je v práci obsažena i kapitola o činnosti sociálního pracovníka a institucí zabývající se touto problematikou. Poslední kapitola v teoretické části obsahuje situaci českých škol, kde se daný jev vyskytuje. Praktickou část mé práce tvoří kvantitativní průzkum, který jsem realizovala pomocí dotazníkového šetření v základní škole pro žáky se specifickými poruchami učení. Součástí práce jsou též přílohy např. kasuistika a ukázka sociometrického šetření.
The bachelor thesis deals with problems of a school bullying. The author focuses on bullying participants, that means features of an aggressor, casualties and a group. There is also desrcription of a history of the school bullying and definiton of the given term. The author also characterizes the evolution stages of the school bullying and thinks about a possible causes and motivation of this pathological action. An important part of the thesis also concerns with a legal consequences of this action. Next chapters contain possibilities of preventive measures and a systematic problem solving. With respect to the studies the author includes a part about a social worker activity as well as activities of institutions interested in the problems. The last chapter of theoretic section addresses occurence of the phenomenon in czech schools. In a practical section there is a quantitative research, which was realized by questionnaire survey in an elementary school for children with specific learning problems. There are also encloses in the thesis.