Lobačevského geometrie
Lobachevskian geometry
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185519Identifiers
Study Information System: 257006
Collections
- Kvalifikační práce [11217]
Author
Advisor
Referee
Hromadová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematics for Teacher Education with double curriculum study Descriptive Geometry for Teacher Education
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
14. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
neeukleidovské geometrie|Lobačevského geometrie|eukleidovská geometrieKeywords (English)
non-Euclidean geometry|Lobachevskian geometry|Euclidean geometryNázev práce: Lobačevského geometrie Autor: Alžběta Neubauerová Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Zdeněk Halas, DiS., Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Cílem této bakalářské práce je přiblížit téma Lobačevského geometrie studentům středních škol. V první kapitole se zaměříme na historii objevu Loba- čevského geometrie díky snahám o důkaz Eukleidova pátého postulátu. V druhé kapitole osvětlíme základní pojmy, ve třetí kapitole uvedeme a dokážeme vybraná tvrzení z absolutní geometrie. Čtvrtá kapitola se věnuje tvrzením, která jsou s pá- tým postulátem ekvivalentní. Jejich negací pak, spolu se znalostmi z kapitoly o absolutní geometrii, získáme v páté kapitole některá tvrzení z Lobačevského geometrie. V závěrečné kapitole si představíme Poincarého model poloroviny, čímž získáme názornější představu o tvrzeních, která jsme vybudovali v před- chozí kapitole. Klíčová slova: neeukleidovské geometrie; Lobačevského geometrie; eukleidovská geometrie
Title: Lobachevskian geometry Author: Alžběta Neubauerová Department: The Department of Mathematics Education Supervisor: Mgr. Zdeněk Halas, DiS., Ph.D., The Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this bachelor's thesis is to introduce the topic of Lobachev- skian geometry to secondary school students. In the first chapter, we focus on the history of the discovery of Lobachevskian geometry due to attempts to prove Euclid's fifth postulate. In the second chapter we explain the basic terms, in the third chapter we list and prove chosen theorems from absolute geometry. The fourth chapter deals with theorems that are equivalent to the fifth postulate. By negating them, together with the facts from the chapter on absolute geometry, we obtain several theorems from Lobachevskian geometry in the fifth chapter. In the final chapter, we introduce Poincaré's model of the half-plane and thus gain more vivid idea about the theorems that we built in the previous chapter. Keywords: non-Euclidean geometry; Lobachevskian geometry; Euclidean geome- try
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Synthetic projective geometry
Defence status: DEFENDEDZamboj, Michal (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2018)Date of defense: 19. 11. 2018V předložené práci podáváme syntetický pohled ke konstrukci, metodám a vy- braným výsledkům projektivní geometrie. Jsou okomentovány základní historické nedostatky originálního důkazu Chaslesovy věty pro nerozvinutelné ... -
Synthetic geometry in various dimesions
Defence status: DEFENDEDŘada, Jakub (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2024)Date of defense: 27. 9. 2024This doctoral thesis focuses on synthetic geometry in various dimensions. We start with plane geometry to show how synthetic geometry can be used in proofs. We demonstrate the advantages of synthetic geometry on two different ... -
Analytický a syntetický přístup k řešení metrických úloh v prostoru
Defence status: DEFENDEDKreslová, Iva (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2019)Date of defense: 6. 9. 2019The diploma thesis deals with metric tasks in space, using synthetic and analytical geometry. In addition to explaining the different approaches, there is a set of examples to practice. The solution of the examples is part ...