Podnikatelský plán vybrané kulturní památky v soukromém vlastnictví
Business Plan of a Selected Privately Owned Cultural Monument
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185266Identifiers
Study Information System: 258181
Collections
- Kvalifikační práce [18079]
Author
Advisor
Referee
Koblovský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce prezentuje komplexní podnikatelskou plán pro kulturní památku Sýpka Lemberk s důrazem na specifické charakteristiky neziskového subjektu ve vlastnictví s.r.o. a cíl nalézt stabilní zdroje financování pro její provoz. Plán má potenciál sloužit jako užitečný průvodce pro správu dalších kulturních památek s podobnými výzvami, jak v regionu, tak i mimo něj. Teoretická část práce se zaměřuje na definici marketingu, podnikatelského plánu a marketingových analýz specificky aplikovaných na kulturní památky. Dále zkoumá kulturní politiku ČR a možnosti financování a podpory památek. Praktická část práce prezentuje vypracovaný business plán s cílem zajistit stabilní financování pro provoz památky v roce 2024 a obchodní model pevně propojený s marketingovým plánem. Poznatky v marketingovém mixu jsou založeny na důkladné analýze prostředí a kvantitativním dotazníkovém výzkumu, který byl prováděn na geograficky stratifikovaném výběru obyvatel. Tímto byla získána cenná data o preferencích a názorech návštěvníků, což poskytuje základ pro zlepšení viditelnosti a atraktivity kulturní památky Sýpka Lemberk.
The bachelor thesis presents a comprehensive business plan for the cultural monument Sýpka Lemberk with emphasis on the specific characteristics of a non-profit entity owned by a limited liability company and the goal of finding stable sources of financing for its operation. The plan has the potential to serve as a useful guide for the management of other cultural sites with similar challenges, both in the region and beyond. The theoretical part of the thesis focuses on the definition of marketing, business plan and marketing analysis specifically applied to cultural heritage sites. It also examines the cultural policy of the Czech Republic and the possibilities of financing and supporting monuments. The practical part of the thesis presents a developed business plan with the aim of ensuring stable financing for the operation of the monument in 2024 and a business model tightly linked to the marketing plan. The insights in the marketing mix are based on a thorough environmental analysis and quantitative questionnaire research conducted on a geographically stratified sample of the population. This provided valuable data on visitor preferences and opinions, which provides the basis for improving the visibility and attractiveness of the cultural monument Sýpka Lemberk.