Přírodopisné pracovní listy na téma "voda" pro výuku na školní zahradě
Science worksheets on the topic "Water" for teaching in a school garden
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184693Identifikátory
SIS: 248950
Kolekce
- Kvalifikační práce [21435]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Chlebounová, Irena
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
školní zahrada, terénní výuka, pracovní list, environmentální postoj, Two Major Environmental Values (2-MEV), Inclusion of Nature in Self (INS)Klíčová slova (anglicky)
school garden, fieldwork, worksheet, environmental attitude, Two Major Environmental Values (2-MEV), Inclusion of Nature in Self (INS)Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce proto bylo vytvořit a ověřit pracovní listy pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Vzniklo 10 pracovních listů na téma voda, čtyři z nich jsou věnovány měření srážek. Vytvořené materiály byly ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Součástí této práce jsou vytvořené pracovní listy s autorským řešením a metodikami pro jejich použití ve výuce. Druhým cílem práce bylo zjistit vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat od 34 respondentů byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV), výzkum byl proveden formou pre-test/post-test. Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vztah žáků ke školní zahradě, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zájem žáků o vyučování na školní zahradě. Klíčová slova školní zahrada, terénní výuka, pracovní list, environmentální postoj,...
Most elementary schools in the Czech Republic have a school garden, but despite frequently emphasized benefits of fieldwork, it is difficult for many schools to include their school garden in their classes. Therefore, the main goal of this diploma thesis was to create and test worksheets for teaching in a school garden at the second grade of elementary school (i.e. pupils 12 to 15 years old). Ten worksheets are focused on the topic "water"; four of them are dedicated to measurement of precipitation. The created materials were tested at a small rural school, whose school garden has been modernized in recent years. After minor modifications, the worksheets are useable in all school gardens. This thesis also contains created materials - worksheets with author's solutions and methodological manuals for teachers. The second goal of this thesis was to determine the effect of teaching with these worksheets on the pupils' attitude towards the school garden and the environment. To collect data from 34 respondents, I used modified standardized research tools Inclusion of Nature in Self (INS) and Two Major Environmental Values (2-MEV), the research was based on pre-test/post-test design. The achieved results show a positive effect on the pupils' attitude towards the school garden, the effect on the pupils'...