Výzkumné trendy ve výuce buněčné biologie
Research Trends in Cell Biology Education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184551Identifiers
Study Information System: 233081
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - History Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Buněčná biologie, vzdělávání, výzkumné trendyKeywords (English)
Cell Biology, Education, Research trendsBuněčná biologie je vědním oborem, který přináší koncepty, jejichž znalost je základním předpokladem k pochopení zákonitostí života. Zaměřuje na studium buněk jako základních stavebních a funkčních jednotek všech organismů. Z tohoto důvodu se tato bakalářská práce zaměřila na články, které analyzují didaktiku buněčné biologie a byly zveřejněny v databázi Web of Science v letech 2018 až 2022. Celkem bylo získáno 53 článků. 28 z nich však bylo odbornými texty, které se nevztahovaly ke vzdělávání. Celkem bylo do dalšího posuzování zahrnuto 25 článků, které se zabývají didaktikou buněčné biologie. Hlavními tématy článků byly výukové metody, miskoncepce v buněčné biologii, laboratorní metody a postupy, vizualizace témat z buněčné biologie, alternativní klasifikační systémy, distanční výuka, pojmové mapy, badatelsky zaměřená výuka, hraní rolí a témata z buněčné biologie projektované do praxe. Hlavním závěrem je skutečnost, že se články primárně zaměřují na terciální stupeň vzdělávání. Pouze okrajově se 2 z článků zmiňují o výuce v sekundárním stupni vzdělávání. Miskoncepce nejsou zastoupeny ve velkém počtu a skutečně nové výukové metody zastoupeny nejsou. Bylo by vhodné rozšířit databázi odborných textů z tohoto tématu i na jiné databáze než je Web of Science a porovnat výuku buněčné biologie v...
Cell biology is a scientific field that brings concepts, the knowledge of which is a essential for understanding the laws of life.It focuses on studying the cell as a fundamental building and functioning unit composing all living organisms For this reason, this bachelor thesis focuses on articles that analyze the didactics of cell biology and were published in the Web of Science database between 2018 and 2022. A total of 53 articles were selected. However, 28 of them were scientifically advanced texts that were not related to education. A total of 25 articles that dealt with the didactics of cell biology were analyzed. The main topics of those articles that were analyzed were teaching methods, misconceptions in cell biology, laboratory methods and procedures, visualization of cell biology topics, alternative classification systems, distance learning, concept maps, inquiry-based learning, role-playing, and cell biology topics projected into practice. The main conclusion is that the articles primarily focus on the tertiary level of education. Only marginally, 2 of the articles mention teaching at the secondary level of education. Misconceptions in cell biology are not represented in large numbers and truly new teaching methods are not represented. It would be useful to expand the database of...