Gregoriánský chorál v liturgii církve
Gregorian Chant in the Liturgy of the Church
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18432Identifikátory
SIS: 53086
Kolekce
- Kvalifikační práce [2707]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Špačková, Alena
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace
Datum obhajoby
16. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce je objasnění pojmu gregoriánský chorál v historickém kontextu. Je to obtížné především proto, že neexistuje jednotný názor ani mezi odborníky - které zpěvy můžeme do tohoto pojmu zahrnout. V prvním, historickém oddílu, jsem se snažila zachytit kořeny latinského liturgického zpěvu, kořeny gregoriánského chorálu, osobnost papeže Řehoře I. Velikého. Ve druhém, teoretickém oddílu, jde o základní vymezení pojmů gregoriánské notace, melodie, rytmu, forem a textu.
The aim of this thesis is to illustrate the perception of a Gregorian Chant in a historical context. It is far from being easy mainly because of the fact that there is unanimous contention - even among musiologists - which chants could or should be understood under this contention. In the first section of the historical part I was trying to describe the sources of latin liturgical chants, the sources of Gregorian Chants and personality of pope Gregory the Great. The theoretical section is dealing with the gregorian notations, melody, rhythm, particular forms, parts of church mass ordinarium and proprium and finally, gregorian text.