Rozvoj slovní zásoby u žáků 1. stupně ZŠ
Development of Vocabulary in Elementary School Pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184315Identifiers
Study Information System: 247776
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Doležalová, Eliška
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
slovní zásoba, lexikologie, sémantika, řečový vývoj, význam slovKeywords (English)
vocabulary, lexicology, semantics, speech development, word meaningDiplomová práce se zaměřuje na rozvoj slovní zásoby žáků a současný didaktický pohled na to, jak přispět k dosažení co nejvyšší úrovně slovní zásoby u žáků. Teoretická část se zabývá zejména odborným pohledem na problematiku osvojování řeči dítětem a specifiky rozvoje řeči a slovní zásoby v jednotlivých věkových obdobích před nástupem do školy a ve školním věku. Výsledky výzkumů zabývajících se rychlostí osvojování slovní zásoby u dětí jsou v teoretické části rovněž prezentovány. Také je věnován prostor nauce o slovní zásobě. V praktické části diplomové práce byl proveden výzkum zaměřený na zjištění úrovně slovní zásoby žáků 5. ročníku pomocí indexu TTR. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. První se zabývala tím, zda se bohatost slovníku žáků zlepší po tom, co žáci absolvují textová cvičení a didaktické hry zaměřené na procvičení slovní zásoby. Druhá výzkumná otázka se zaměřovala na rozdíly mezi dívkami a chlapci v rozmanitosti slovní zásoby. Výsledky byly porovnány s dosavadními výzkumy. Závěry výzkumu poukazují na důležitost dlouhodobého a pravidelného obohacování slovní zásoby a zdůrazňují roli učitele při podpoře aktivního používání slov a komunikace ve vyučovacím procesu. Hlavním zjištěním, které odpovídá výsledkům dosavadních výzkumů, je, že mezi žáky existují výrazné...
The master's thesis focuses on developing pupils' vocabulary and the current didactic perspective on how to contribute to its highest level. The theoretical part primarily addresses the professional view on language acquisition in children and the specifics of speech and vocabulary development in different age periods before and during school age. The theoretical section also presents the research results on the speed of vocabulary acquisition in children and pays attention to vocabulary learning. In the practical part of the thesis, a research study was conducted to determine the vocabulary level among 5th-grade pupils using the Type-Token Ratio (TTR) index. Two main research questions were formulated for the study. The first research question examined whether the richness of students' vocabulary improves after they engage in text exercises and didactic games aimed at vocabulary practice. The second research question focused on differences in vocabulary richness between girls and boys. The results were compared with existing research studies. The research findings emphasise the importance of long-term and regular enrichment of vocabulary and highlight the role of teachers in supporting active word usage and communication in the teaching process. The main finding, consistent with previous research,...