Automobilová závislost v Česku: příklad ORP Černošice a Kralovice
Car dependence in Czechia: the example of municipalities with extended power Černošice and Kralovice
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184259Identifikátory
SIS: 256185
Kolekce
- Kvalifikační práce [20798]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zevl, Jiří-Jakub
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Aplikovaná geografie se specializací Sociální geografie a geoinformatika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
6. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
automobilová závislost, veřejná doprava, mobilita, síťová analýzaKlíčová slova (anglicky)
car dependence, public transport, mobility, network analysisAutomobilová závislost představuje problém, který od doby masového rozšíření automobilismu v druhé polovině 20. století úzce souvisí s dopravním i územním plánování. Přílišná nebo úplná odkázanost na automobil má mnoho negativních dopadů, především environmentálních a sociálních. Cílem práce bylo prozkoumat rozšíření automobilové závislosti v Česku na vybraných územích, reprezentujících typické problémové oblasti (periferie a suburbium), identifikovat a charakterizovat v nich nejzávislejší místa. Za tímto účelem byla využita síťová analýza dostupnosti veřejné dopravy provedená pomocí dopravního modelu pěší dostupnosti v prostředí GIS a výpočet indikátoru automobilové závislosti. Výsledky ukazují, že v českém prostředí ve sledovaných oblastech jde výrazněji o problém týkající se malých, obvykle správně nesamostatných vesnic spíše než suburbánních čtvrtí, které jsou v angloamerické literatuře zmiňovány nejčastěji. Identifikována byla také velmi špatná situace v původně čistě rekreačních chatových oblastech, které však již dnes bývají zčásti i trvale obydlené. Klíčová slova: automobilová závislost, veřejná doprava, mobilita, síťová analýza
Car dependence is a problem that has been closely linked to transport and land use planning since the mass spread of motoring in the second half of the 20th century. Excessive or total dependence on the car has many negative impacts, especially environmental and social ones. The aim of the study was to investigate the extent of car dependence in the Czech Republic in selected areas representing typical problem areas (periphery and suburbia), to identify and characterize the most dependent places in them. For this purpose, a network analysis of public transport accessibility carried out using a transport model of pedestrian accessibility in a GIS environment and the calculation of an indicator of car dependence were used. The results show that in the Czech environment in the study areas, the problem is more strongly related to small, mostly without the status of independent municipality rather than suburban neighbourhoods, which are most frequently mentioned in the Anglo-American literature. A very poor situation was also identified in what were formerly purely recreational second homes, but which are now partly permanently inhabited. Key words: car dependence, public transport, mobility, network analysis