Vnímání chudoby žáky II. stupně vybrané ZŠ
The Perception of Poverty by Second Grade Pupils at Selected Elementary School
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184224Identifikátory
SIS: 245662
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Chudoba, děti, míra chudoby, riziko chudoby, sociální politika, prevence chudobyKlíčová slova (anglicky)
poverty, children, poverty rate, poverty risk, social policy, poverty preventionDiplomová práce je zam ena na to, jak žáci II. stupn vybrané základní školy - ZŠ a MŠ Dolní Poustevna vnímají chudobu. Konkrétn se práce zabývá tím, do jaké míry žáci rozlišují subjektivní vnímání chudoby, jsou-li schopni rozlišit skupiny obyvatel ohrožené chudobou, zda se orientují v možné pomoci lidem ohroženým chudobou. Dále se zabývá rozlišením a popsáním jednotlivých aspekt d tské chudoby a interpretací této problematiky. Teoretická ást je rozd lena na dv ásti. V první ásti jsou vysv tleny a popsány aspekty chudoby od samotné definice pojmu chudoba p es její koncepty, p í iny, m ení, cyklus chudoby až po problematiku sociálního vylou ení. Druhá ást je zam ena na problematiku dít te a jeho pot eby. Zabývá se psychickým a biologickým vývojem dít te a významem rodiny pro život dít te. Pozornost je v práci v nována i sociáln -právní ochran dít te, prevenci chudoby a úloze státu v této problematice. Praktická ást tvo í výzkumné šet ení, které bylo provedeno formou dotazník na základní škole. Jedná se o kvantitativní zkoumání, p i emž byla využita metoda dotazování. Cílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupn Základní a Mate ské školy v Dolní Poustevn vnímají pojem chudoba a s ní spojená rizika p ípadného sociálního vylou ení, na základ zjišt ných výsledk je sestaven soubor doporu ení pro vyu...
The diploma thesis focuses on the perception of poverty among the pupils of the second grade of the selected primary school - Primary School and Kindergarten Dolní Poustevna. Specifically, it deals with the extent to which pupils distinguish subjective perception of poverty, whether they are able to distinguish groups of people at risk of poverty, whether they are oriented in the possible assistance to people at risk of poverty. Distinguish and describe different aspects of child poverty. Interpretation of the issue. The theoretical part is divided into two parts. The first part explains and describes aspects of poverty, from the definition of poverty itself, to its concepts, causes, measurement, the poverty cycle and the issue of social exclusion. The second part focuses on the issue of the child and his/her needs. It deals with the psychological and biological development of the child and the importance of the family in the child's life. Attention is also paid to the social and legal protection of the child, the prevention of poverty and the role of the state in this issue. The practical part consists of a research investigation, which was carried out in the form of questionnaires in a primary school. It is a quantitative research where the method of questioning was used. The aim of the work is...