Trénink vizuomotorické koordinace u dětí předškolního věku
Visual motor coordination training for preschool children
diploma thesis (DEFENDED)
Item with restricted access
Whole item or its parts have restricted access until 06. 09. 2026
Reason for restricted acccess:
protection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutions
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184104Identifiers
Study Information System: 248329
Collections
- Kvalifikační práce [8839]
Author
Advisor
Consultant
Nováková, Pavlína
Daďová, Klára
Referee
Křivánková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical Education and Sport
Department
Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní období, koordinace oko-ruka, jemná motorika, školní zralost, intervenceKeywords (English)
preschool period, visual motor coordination, fine motor skills, school readiness, interventionNázev: Trénink vizuomotorické koordinace u dětí předškolního věku Cíl: Vytvořit a realizovat 3měsíční pohybově-herní program Sovička zaměřený na vizuomotorickou koordinaci, a následně zhodnotit jeho vliv na školní zralost, zrakovou pozornost a jemnou motoriku u dětí v předškolním věku. Metody: Smíšený výzkum formou kvaziexperimentu byl realizován na souboru 26 dětí ve věku 5-7 let z MŠ v Praze, rozdělených na intervenční (n = 13) a porovnávací (np = 13) skupinu. Intervence u intervenční skupiny spočívala v účasti na 10-20minutových lekcích 1x týdně, zaměřených na vizuomotorickou koordinaci: oční gymnastiku doprovázenou říkankami, prvky z Feldenkraisovy metody, hry a cvičení zaměřené na pozornost a koordinaci oko-ruka. Tato cvičení byla následně 2-3x týdně opakována s pedagogy. Sběr dat byl proveden formou vstupního anamnestického dotazníku a pre/post-testu obsahujícího: MABC-2 část jemné motoriky, Orientační test školní zralosti a Zkoušku vizuální pozornosti. Na závěr byl pedagogům z intervenční třídy v MŠ předložen zpětnovazební dotazník vlastní konstrukce. Data byla zpracována v programu Statistica a Microsoft Excel. Výsledky: Po proběhlém programu došlo ke statisticky významnému zlepšení u intervenční skupiny v oblasti zrakové pozornosti, ale nikoli v oblasti jemné motoriky a školní zralosti....
Title: Visual motor coordination training for preschool children Objectives: To create and implement 3-month program Owl and subsequently evaluate its impact on school maturity, visual attention and final motor skills in preschool children. Methods: Mixed research in the form of a quasi-experiment was realized on a group of 26 children aged 5-7 years from kindergarten in Prague, divided into an intervention (n=13) and comparative (np=13) group. Intervention in the intervention group consisted of participation in 10-20 minutes sessions once a week, focused on visuomotor coordination: eye gymnastics followed by rhymes, elements from the Feldenkrais method, games and exercises focused on attention and eye-hand coordination. These exercises were then repeated 2-3 times a week with the teachers. Data collection was done in the form of an initial anamnestic questionnaire and a pre/post-test containing: MABC-2 part of manual dexterity, School maturity orientation test and Visual attention test. Finally, a feedback questionnaire was given to the teachers of the intervention class in the kindergarten. Data were processed by program Statistica and Microsoft Excel. Results: After the programme, the intervention group improved statistically significantly in visual attention but not in fine motor skills and...