Lyžování dětí s Downovým syndromem
Skiing of children with Down syndrome
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18363Identifiers
Study Information System: 37107
Collections
- Kvalifikační práce [8824]
Author
Advisor
Referee
Levitová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Lyžování dětí s Downovým syndromem Cíl práce: Ověřit model lyžařského kurzu pro mobilní děti s Downovým syndromem ve věku 6- 121et, porovnat pohybové možnosti dětí s Downovým syndromem se zdravými dětmi v oblasti lyžování a upozornit na důležité zásady práce a výcviku dětí s Downovým syndromem. Metoda: Model byl testován pomocí kvalitativního pozorování tří dvojic dětí (vždy zdravé dítě a dítě s Downovým syndromem přibližně stejného věku). Kvalitativní pozorování bylo zaměřeno na zvládnutí lyžařských dovedností během kurzu a následnou analýzu dat. Výsledky: Vytvořený model lyžařského kurzu byl vyhovující. Děti s Downovým syndromem jsou schopné se naučit základním lyžařským dovednostem a v případě předchozí zkušenosti s lyžováním své dovednosti zdokonalit. Mezi podmínky, které tento proces plně doprovázejí a podporují, patří osobní asistent-instruktor (může být i jeden z rodičů), pestrost a časté střídání činností a dodržování zásad práce u dětí s Downovým syndromem. Klíčová slova: Downův syndrom, motorika, lyžování
Title: Skiing for children with Down syndrome Aim of thesis: To verify if ski course exemplar prepared for children with Down syndrome, of age 6-12 yrs, is suitable. To compare motor abilities of children with Down syndrome with the abilities of able-bodied children, in skiing specifically. To call attention to important outlines of the work and coaching in children with Down syndrome. Method: The ski course exemplar was tested by qualitative observation of three pairs of children (always an able-bodied child and a child with Down syndrome of the same age). The qualitative observation was aimed at mastering ski skills during the course and following analyses. Results: The ski course exemplar was suitable. Children with Down syndrome are able to learn basic ski skills and in case of previous experience, they are able to improve them. The conditions, that go along with and support this process, are: an assistant- instructor (e.g. one of the parents), variability and frequent exchange of activities and compliance with principles of work with children with Down syndrome. Key words: Down syndrome, locomotion, skiing