Ztráta digitální identity z pohledu uživatelů Instagramu aneb sdílím, tedy jsem, dokud...
The loss of digital identity from the perspective of Instagram users - I share, therefore I am, until...
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183203Identifikátory
SIS: 251122
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanus, Lukáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Mezikulturní komunikace: překlad a tlumočení se specializací Francouzština pro překlad a tlumočení se sdruženým studiem Etnologie a kulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
1. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
identita|sociální sítě|Instagram|digitální data|duševní vlastnictví|digitální etnografieKlíčová slova (anglicky)
identity|social networks|Instagram|digital data|intellectual property|digital ethnographyTato bakalářská práce se zabývá problematikou ztráty identity ve virtuálním prostoru sociálních sítí. Konkrétně se věnovala jedincům, jimž byl zcizen profilový účet na digitální platformě Instagram. Práce je strukturována do teoretické a praktické části. V první jsou představeny znalosti o pojmech nutných k uchopení vybraného tématu digitální identity (narativní, performativní), včetně důkladného popisu Instagramu na pozadí každodennosti. Druhá část se soustředí na kvalitativní výzkum, který staví na analýze dvanácti polostrukturovaných rozhovorů, spolu s metodou etnografické procházky a autoetnografie. Práce nahlíží také na potenciální rozpor konceptu vlastnictví digitálních dat v rámci vymezeného kyberprostoru, v němž je soukromí nahlíženo jinak a než v offline sféře. Text se pokusí rozkrýt problematiku pojetí hodnoty a duševního vlastnictví ve vztahu k digitální identitě, se kterou uživatelé Instagramu nenakládají, resp. s pojmy nepracují stejně jako sama platforma (uživatelské podmínky) či zákonné definice. V závěru praktické části nastiňuje práce i vztah uživatelů sociální sítě Instagram všeobecně k digitálním technologiím.
This bachelor thesis deals with the issue of identity loss in the virtual space of social networks. Specifically, it focused on individuals whose profile account on the digital platform Instagram was stolen. The thesis is structured into theoretical and practical parts. In the first, knowledge of the concepts necessary to grasp the chosen topic of digital identity (narrative, performative) is presented, including a thorough description of Instagram against the background of everyday life. The second part focuses on the qualitative research, which builds on the analysis of twelve semi-structured interviews, along with the walkthrough and autoethnography method. The thesis also looks at the potential contradiction of the concept of digital data ownership within a defined cyberspace where privacy is viewed differently and differently from the offline sphere. The text attempts to unpack the issue of notions of value and intellectual property in relation to digital identity, which Instagram users do not handle or treat the concepts in the same way as the platform itself (terms of use) or legal definitions. At the end of the practical part, the thesis also outlines the relationship of Instagram social network users in general to digital technologies.