Medializace Ivana Jonáka
Media coverage of Ivan Jonák
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182266Identifikátory
SIS: 246380
Kolekce
- Kvalifikační práce [19616]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doležal, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
16. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ivan Jonák, celebritizace, mediální diskurz, mediální obraz, Norman Fairclough, kritická diskurzivní analýza (CDA), kriminalita a médiaKlíčová slova (anglicky)
Ivan Jonák, celebritization, media discourse, media image, Norman Fairclough, critical dis-course analysis (CDA), crime and mediaTato práce se věnuje reprezentaci Ivana Jonáka v diskurzu vybraných českých médií a poukazuje na fenomén celebritizace zločinců, který se začíná v mediálním prostředí stále častěji opakovat. Teoretická část se věnuje krátce základnímu uchopení fenoménu celebritizace a navazuje na popis Jonákova života s bohatou kriminální minulostí a hlavní kauzu spojenou s jeho jménem - nájemnou vraždu své manželky Ludviky. Zároveň se snaží přiblížit jeho vybudovaný kult osobnosti, který dle slov autora pomohla vybudovat právě média a způsoby, jak jej zasadila do diskurzu českých médií, vybudovala jednu z prvních kriminálních celebrit. V analytické části se dle stanovené metodologie kritické diskurzivní analýzy (CDA) dle Normana Fairclougha věnuje odkrytí hlavních diskurzivních rámců, ve kterých bylo téma v našem mediálním prostředí prezentováno a v jakých souvislostech se Jonák ve vybraných médiích nejčastěji objevuje. Poté se autor věnuje selektivnímu rozboru v oblasti populární kultury, podcastů, kde Jonákovo jméno vzhledem k vydání jeho autobiografie a vysílání dramatického pořadu Devadesátky, silně rezonovalo. V závěru práce nabídne shrnutí získaných poznatků a krátkou retrospektivu průběhu práce, navrhne další možná rozšíření zájmu o celebritizaci a navrhne další prostor pro výzkum tohoto fenoménu.
This thesis focuses on the representation of Ivan Jonák in the discourse of selected Czech media and points to the phenomenon of celebritization of criminals, which is becoming more and more frequent in the media environment. The theoretical part of the paper briefly deals with the basic understanding of the phenomenon of celebritization and follows the description of Jonák's life with a rich criminal past and the main case connected with his name - the murder of his wife Ludvika. At the same time, it attempts to approach the cult of personality he built, which, in the author's words, the media helped to build, and the ways in which it embedded him in the discourse of the Czech media built one of the first criminal celebrities. In the analytical part, according to the established methodology of Critical Discourse Analysis (CDA) by Norman Fairclough, the author is devoted to uncovering the main discursive frames in which the topic was presented in our media environment and in which context Jonák appears most often in the selected media. The author then engages in a selective analysis in the field of popular culture, podcasts, where Jonák's name resonated strongly given the publication of his autobiography and the airing of the drama programme The Nineties. The thesis concludes by offering a summary...
