Výchova k prosociálnímu chování na základních školách
Teaching Prosocial Skills at Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1812Identifiers
Study Information System: 162534
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prosociální chování, pomoc, solidarita, altruismus, etická výchova, žák, učitel, organizační formy výukyKeywords (English)
prosocial behavior, help, solidarity, altruism, ethics, student, teacher, organizational form of teachingDiplomová práce "Výchova k prosociálnímu chování na základních školách" se zabývá teorií vztahující se k prosociálnímu chování a dále se snaží popsat, jaké jsou současné možnosti a způsoby výchovy k prosociálnímu chování na základních školách. V teoretické části autorka charakterizuje a analyzuje prosociální chování, uvádí jeho typy a formy, nastiňuje základní teorie prosociálního chování či jeho determinanty. Dále uvádí příklady, jakým způsobem mohou školy zařadit výchovu k prosociálnímu chování do školních vzdělávacích programů. Ve výzkumné části se pokouší zprostředkovat názory, postoje, představy a dosavadní zkušenosti pedagogů a žáků s touto výchovou pomocí rozhovorů a analýzy školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů.
The Master thesis "Teaching Prosocial Skills at Primary Schools" deals with the theory related to the prosocial behaviour and further aims to describe present possibilities and methods of teaching prosocial skills at primary schools. The author, in the theoretical part, characterizes and analyses prosocial behaviour, according to its types and forms, outlines basic theories of prosocial behavior and its determinants. The author further gives examples of how schools are able to incorporate teaching prosocial skills in school curricula. The author, in the empiric part, introduces opinions, attitudes, ideas and previous experiences of teachers and students with this education, using interviews and analyses of school curricula and minimum preventive program.