Specifika personálního výběru pro obsazování manažerských (řídících) pozic ve školském systému České republiky v komparaci s personálním výběrem do řídících struktur mimo oblast školství
The specifics of management (leading) personnel selection within the Czech education system compared with the management personnel selection within a non-educational field
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17983Identifiers
Study Information System: 68875
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hamerníková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Závěrečná bakalářská práce se zabývá rozdíly mezi výběrem a následnou alokací lidských zdrojů na manažerské posty v resortu školství versus komerční sféře. Práce vychází z dlouhodobého sledování popisovaných rozdílů a využívá základní poznatky z personální psychologie včetně moderních psychologických metod typologií osobnosti. V práci jsou použity výsledky elementárního empirického šetření osob z oblasti školského i neškolského, veřejnoprávního i soukromého sektoru, a to na základě výstupů osobnostního dotazníku MBTI (Myers-Briggs Type Indicator). Práce se snaží nejen o popsání základních rozdílů v obou přístupech, ale ve svém Závěru se pokouší o předložení elementárních až bazálních návrhů řešení coby součást probíhající změny školského systému v České republice, a to za využití inspirativních materiálů mimo jiné z tzv. Bílé knihy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Praktické využití této práce je možné zejména v oblasti optimalizace využívání personálních zdrojů školského managementu, a to v přímé vazbě na školská zařízení zřizovaná Magistrátem hlavního města Prahy.
My bachelor thesis deals with the difference between the selection and subsequent allocation of human resources to managing posts within the educational sphere and commercial sector. The thesis is based on longitudinal monitoring of the described differences and uses basic knowledge of personal psychology including modern psychological methods of personality typology. The thesis works with the results of an elementary empirical examination of persons within the educational, noneducational, public and private sector, based on the outputs of MBTI personality questionnaire ((Myers-Briggs Type Indicator). The aim of the thesis is not only to describe the basic differences of both approaches. It also tries to offer elementary or rather basal solution proposals as a part of the currently in progress changes within the Czech educational system, using inspiring material of the so called White Book of the Ministry of Education, Youth and Sports. Practical use of this paper lies above all in the field of the optimalization of the use of school management human resources and that is in direct relation to schools established by the Prague City Hall.