The Monsters of Beowulf: Heroic and Christian Values
Monstra v díle Beowulf: světské a křesťanské hodnoty
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179453Identifikátory
SIS: 234743
Katalog UK: 9925788311806986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24011]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Markus, Radvan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Nizozemský jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
31. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Beowulf|Stara anglicka poezie|heroicka poezie|konverze|heroicke hodnoty|monstraKlíčová slova (anglicky)
Beowulf|Old English poetry|heroic poetry|conversion|heroic values|monstersTato bakalářská práce se zabývá staroanglickou básní Beowulf. Práce zkoumá dichotomii mezi křesťanským básníkem a před-křesťanským materiálem, který zpracovává. Beowulf byl napsán přinejmenším několik staletí poté, co v Anglii bylo etablováno křesťanství, jež se ale stále muselo potýkat s pozůstatky kultury, která měla radikálně odlišné hodnoty. Postoj křesťanství k těmto hodnotám byl ambivalentní, některé aspekty anglosaské kultury se rozhodlo přijmout a integrovat, k jiným se postavilo konfrontačně a zavrhlo je. Tato dichotomie je reflektována v Beowulfovi, jenž ke společnosti, kterou popisuje, oplývá jak chválou, tak kritikou. Všeobjímajícím tématem této básně je komunita, společnost a síly, které ji fatálně ohrožují. Tyto síly jsou zosobněny monstry, která jsou jak doslovnými, tak metaforickými hrozbami pro společenský řád. Tvrdím, že díky zasazení světské látky do křesťanského kontextu se básníkovi podařilo prozkoumat to, které hodnoty jsou nejúčinnější pro boj s těmito hrozbami. Téma monster je již dlouho považováno za "kruciální pro samotnou strukturu básně". Jsou bodem, kde se setkává světský a křesťanský svět, díky své přináležitosti jak k materiálním bytostem, tak ke zlým duchům. Postavy Grendlů a draka jsou monstra z masa a kostí, podobné bytostem typickým pro mýty a pohádky z celého...
This thesis deals with the Old English poem Beowulf, exploring the dichotomy between the Christian poet and the pre-Christian material he tackles. Beowulf was written at least a few hundred years after Christianity was already established in England, yet still had to reckon with the remnants of a culture that had radically different values. The attitude Christianity had to these was ambivalent, at times choosing to conform and integrate some aspects of Anglo-Saxon culture, and at others taking a confrontational approach and condemning them. This is reflected in Beowulf, which has both praise and censure for the society it depicts. The poem's overarching theme is community1 , and the fight against forces that would threaten to destroy it. These forces are personified by monsters, who are literal as well as metaphorical threats to social order. I argue that in Beowulf, by putting secular material in a Christian framework, the poet is able to explore which values are the most conducive to the fight against these threats. The monsters of Beowulf have long been recognized as "crucial to the very structure of the poem"2 . They are the point where the secular and the Christian world meet, as they are both material creatures and evil spirits. The Grendel-kin and the dragon are material monsters, analogous...