Mateřská škola podporující zdraví a mateřská škola hlavního vzdělávacího proudu. Komparace přístupu k plánování vzdělávacího obsahu.
School supporting health and a mainstream nursery school - comparison of the approach in planning education content.
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178715Identifikátory
SIS: 241956
Kolekce
- Kvalifikační práce [19964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Loudová Stralczynská, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
10. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pedagogické plánování, Zdravá mateřská škola, předškolní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
pedagogical planning, school supporting health, preschool educationAnotace: Bakalářská práce se zaměřuje na komparaci mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu a mateřské školy podporující zdraví v oblasti pedagogického plánování. Cílem práce je popsat shody a rozdíly v přístupech učitelů. Zjistit, jak moc se od sebe tyto přístupy liší a do jaké míry jsou si podobné. Na konci teoretické části jsou shrnuty rozdíly těchto dvou přístupů. V praktické části jsou data z rozhovorů s učitelkami z mateřských škol s tímto komparována. Úvodní část teoretické práce se zmiňuje o vzniku reformní pedagogiky na začátku 20. století. Popisuje vznik alternativních a inovativních programů na území České republiky. Dále práce především uvádí možné způsoby plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole na úrovni školy a třídy, kde je následně podrobně popsána tvorba školního a třídního vzdělávací programu. Další kapitola je věnována popisu Kurikula podpory zdraví s důrazem na vzdělávací obsah a na proces tvorby školního vzdělávacího programu a třídního vzdělávacího programu. Také popisuje základní filozofii programu a podmínky, za kterých by mělo vzdělávání probíhat. V praktické části je komparován přístup učitelů k problematice plánování vzdělávacího obsahu, práce s cílovými kategoriemi a evaluace vzdělávací činnosti. Při výzkumu bylo využito designu vícepřípadové studie. Jako výzkumný...
Anotation: The bachelor's thesis focuses on the comparison of the mainstream nursery school and school supporting health in the field of pedagogical planning. The aim of the work is to describe the similarities and differences in the attitudes of teachers. Find out how diffrerent these approaches differ and to what extend they are similar. At the end of the theoretical part, it is listed by category what these approaches were and were similar to. In the practical part, the thesis tries to confirm or refute these statements based on interviews with teachers from kindergartens. The theoretical part of the thesis briefly mentions the origin of reform pedagogy at the beginning 20th century. Descibes the emergence of alternative and inovative programs in the Czech Republic. In the next theoretical part, possible ways of planning the educational process in nursery school at the school and class level will be presented. There is describtion of education process by SEP and IB. The work will focus on the description of the Health Promotion Curriculum and the description of the FEP PE with emphasis on the educational content and the process of creating a school educational program and classroom educational program. It also describes the basic philosophy of the program and the conditions under which the education...