Syndrom ADHD u dětí a dospělých: možnosti diagnostiky a intervence
Children and adults with ADHD: possible assessment and interventions
rigorous thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178255Identifiers
Study Information System: 249158
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Referee
Urban, Kamila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 11. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Pozornost|ADHD|terapie ADHD|ucpávky do ušíKeywords (English)
Attention|ADHD|therapy of ADHD|earplugsTato práce se zabývá poruchou ADHD z pohledu klinické praxe, popisuje symptomy a rozvoj této poruchy, možnosti diagnostiky a časté komorbidity, které následně ztěžují léčbu. V neposlední řadě se věnuje také kognitivním schopnostem a pozornosti u lidí s ADHD. Práce popisuje terapeutické a intervenční strategie, které lze využít ke zmírnění symptomů a zlepšení kognitivního výkonu u lidí s touto poruchou. V teoretické části práce jsou shrnuty poznatky o sydromu ADHD. Popisujeme zde jednotlivé symptomy s důrazem na pozornost a její vývoj, diagnostiku a komorbidity. Navazuje kapitola o specifických projevech ADHD u jedinců v různém věku a struktuře kognitivních schopností u lidí s poruchou ADHD. Samostatná kapitola se věnuje intervenčním postupům, které jsou v kontextu této poruchy využívány, od farmakoterapie přes psychoterapii, až k různým alternativním strategiím (relaxace, cvičení, potravinové doplňky, kompenzační pomůcky atd.). Ve výzkumné části se věnujeme účinnosti intervenčních postupů v různých věkových kategoriích. V části A jde konkrétně o využití ucpávek do uší, sloužících k eliminaci rušivých zvuků v okolí a zda tato intervence pomůže zlepšit kognitivní výkon u dětí s ADHD. Výzkumný soubor tvoří děti s diagnózou ADHD, jejich kognitivní schopnosti jsou měřeny pomocí testu CAS 2. Statistická...
The thesis describes ADHD disorder from the clinical perspective, describes symptoms and development of the disorder, possibilities of the diagnostic process, and common comorbidities, which may negatively affect treatment. Last but not least, the thesis includes the description of cognitive abilities and attention of people with ADHD. It deals with therapeutic and intervention strategies that can be used to reduce symptomes of the disease and to improve cognitive performance of people dealing with the diagnosis. The theoretical part of the thesis summarizes findings about ADHD and its symptoms, with the focus on attention and its development f o l l o w e d b y t h e c h a p t e r about the s y m p t o m s , p r o g r e s s a n d structure of cognitive abilities of people with ADHD. A separate chapter lists intervention approaches used in the context of the diagnosis, such as pharmacotherapy, psychotherapy, and also different kinds of alternative approaches (relaxation, exercises, food complements, compensatory tools etc.). In the empirical part A follows a specific intervention, use of earplugs to eliminate the background noise, which can improve the cognitive performance of children with ADHD. The research involved fourteen children with the diagnosis of ADHD. The CAS 2 assessment battery was...