Hieronymus Bosch a Benátky
Hieronymus Bosch and Venice
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17727Identifiers
Study Information System: 51321
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
10. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé Předložená bakalářská práce se zabývá osobností Hieronyma Bosche ve vztahu k Benátkám. Je předstupněm k dalšímu badatelskému zkoumání. Vědomě navazuje na eseje Jarmily Vackové, která jako jedna z mála v Čechách reflektovala postavu Hieronyma Bosche v širších souvislostech. Ke každému tématu nastolenému v jednotlivých kapitolách je proto zaznamenán výčet různých pohledů na probíranou problematiku. Práce je zaměřena především na shromáždění a vytvoření přehledu odkazů z literatury, která odráží jednotlivá témata nastolená v kapitolách této práce. Na jejím počátku stála otázka, v jakém vztahu byla osoba a dílo Hieronyma Bosche k Benátkám. S těmi několika málo Boschovými originálními malbami se setkáváme ve skvostném a okázalém Palazzo Ducale. Boschova v Benátkách dochovaná díla jsou naproti tomu spíše kontemplativní. Badatelé se jimi proto příliš nezabývali. Z toho vyplynuly metodické obtíže s nimiž se nejspíše setká každý, kdo se vydá po stopách osudů Boschových maleb vystavených v Benátkách. Naproti tomu stojí fakt, že Bosch má již v 16. století popularitu a některé významné obdivovatelé. Dochovaná literatura není systematická, tématu vztahu mistra a jeho díla k Benátkám a jejich umění se dosud v podstatě nikdo seriózně nevěnoval. Existuje pouze jediná práce, která přímo v jedné části pojednává o...
This (bachelor) thesis concerns the phenomenon of Hieronymus Bosh and its possible links to art and life of Venice and Veneto in the sixteen century. The title of it is: Hieronymus Bosch and Venice. It is trying to set up tangible hypothesis based on broad study on literature concerning Bosch, especially his paitings, accommodated now in Palazzo Ducale in Venice,. Further it concerns on the sixteen century Veneto and, specifically and most importantly the mighty and beautiful art of the Serenissima. It is describing eventually indicated links if in at least two sources. It finally synthetizes the literature and concludes: there are no such confirmed indications in serious literature. It is further trying to include the panels in venezian contemporary art and its development, and is looking for any descendents of the Master in Veneto and in wider Europe, too. It gathers all Venetian donors and supporters, who had connections or knowledge on Bosch, Mainly it outlines the collection of Bosch's paintings owned by Cardinal Grimani; in comparison, too, other European noted collections, and their results. This work reveals importance of the works of Bosch and interest among the historians of arts since modern age, including last issues, on the other hand, the lack of serious studies on this specific...