(Bretonova a Chavéeho) Surrealistická žena / žena surrealistů
(Breton's and Chavée's) Surrealist woman / woman of surrealists
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177136Identifiers
Study Information System: 243634
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Janišová, Míla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
André Breton|Achille Chavée|L'Union libre|Eve|Žena|Ženské tělo|Surrealismus|PoezieKeywords (English)
-André Breton|Achille Chavée|L'Union libre|Eve|Woman|Woman's body|Surrealism|Poetry(česky) Tato bakalářská práce si klade za cíl komparativní analýzou porovnat dvě básně dvou surrealistických autorů, a to básně L'Union libre (1931) pocházející z pera Andreho Bretona a básně Eva (1946) od belgického představitele surrealismu Achilla Chavéeho. Úvodní kapitola se věnuje historicko-kulturnímu kontextu, v rámci kterého jsou zpracována témata francouzského a belgického surrealismu. V druhé části této teoretické kapitoly se práce hlouběji věnuje motivu ženy v surrealistickém hnutí. Hlavní část bakalářské práce se zaměřuje na samotnou analýzu obou básní, ve které popisuje jazykové prostředky, a především motivické stránky obou textů. Finální kapitolu tvoří závěrečná komparace těchto textů, a to především v porovnání přístupu lyrických vypravěčů k postavě ženy. Závěr práce shrnuje shromážděné poznatky především o básnických textech a jejich přístupech k motivu ženy.
(anglicky) This bachelor's thesis aims to compare two poems by two surrealist authors, namely the poem L'Union libre (1931) from the pen of André Breton and the poem Eva (1946) from the Belgian representative of surrealism Achille Chavée, through a comparative analysis. The introductory chapter is devoted to the historical-cultural context, within which the themes of French and Belgian surrealism are elaborated. In the second part of this theoretical chapter, the thesis deals more deeply with the motif of women in the surrealist movement. The main part of the bachelor thesis focuses on the actual analysis of both poems, in which it describes the linguistic means, and above all the motivic aspects of both texts. The final chapter consists of a final comparison of both poems, primarily in the comparison of the approach of the lyrical narrators to the character of a woman. The conclusion of the thesis summarizes the collected knowledge, mainly about poetic texts and their approaches to the motif of women.