Okolo mě
Around me
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175884Identifikátory
SIS: 246109
Kolekce
- Kvalifikační práce [19964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gajdošíková, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Okolo mě,výtvarné umění, obraz, hlavní námět a okolí, proměny situací v jednom obrazeKlíčová slova (anglicky)
around me,visual art, picture, main theme and surroundings, changes of situations in one imagePráce zkoumá vztah mezi prostorem reálným a zobrazovaným, jejich vizuální podobu a vzájemnou provázanost. Řeší otázku světa subjektivního a objektivního, skutečného a imaginárního. Člověka staví do role aktéra, tvůrce i diváka, který s prostorem interaguje prostřednictvím výtvarné tvorby. Stručně popisuje vývoj rozličných uměleckých tendencí zabývajících se krajinářskou tvorbou v souvislosti se spojením okolo mě a hledá příklady u vybraných autorit uměleckého světa z minulosti i současnosti, jež spolu vzájemně porovnává. Výtvarná část se skládá z uzavřeného souboru akrylových maleb, zobrazujících osobní svět autorky, přičemž každému z nich je přikládán individuální význam s odkazem na narativní, časovou a prostorovou složku. Obrazy jsou dále zkoumány a podrobovány úvaze, jenž charakterizuje jejich vznik a smysl. Didaktická část práce představuje návrh výtvarného zadání pro žáky gymnázií ve věku patnácti let, líčí možné postupy a předpoklady k jeho vhodnému splnění, následované ukázkami eventuálních výstupů. V závěru práce se dozvídáme, jak se v jejím průběhu změnil autorčin vztah k prostoru a jak se změnily obecné přístupy v krajinomalbě a zobrazovaném světě. KLÍČOVÁ SLOVA Okolo mě, výtvarné umění, obraz, hlavní námět a okolí, proměny situací v jednom obraze
The work examines the relationship between real space and imaged space, their visual appearance and interrelatedness. It solves the question of the world of subjective and objective, real and imaginary. It places human in the role of actor, creator and viewer who interacts with the space through artistic creation. It briefly describes the development of various artistic tendencies dealing with landscape creation in context of conjunction of around me and looks for examples from selected authorities of the art world from the past and present, which it compares with each other. The artistic part consists of a closed set of acrylic paintings depicting the personal world of the author, while each of them is given an individual meaning with reference to the narrative, time and space component. The paintings are further investigated and subjected to consideration that characterizes their creation and meaning. The didactic part of the work presents a proposal for an art assignment for high school students aged fifteen, describes possible procedures and prerequisites for its appropriate fulfillment, followed by examples of eventual outputs. At the end of the work we find out about the changes in relationship between the author and space and about the changes in general approach in landscape art and...