Prožívání míst v rodné vesnici Sebranice
Experiencing places in the native village
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175849Identifikátory
SIS: 242783
Kolekce
- Kvalifikační práce [19362]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedlák, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Dějepis se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kresba, místo, genius loci, příroda, vesniceKlíčová slova (anglicky)
drawing, place, genius loci, nature, villageBakalářská práce se zaměřuje na téma prostoru a prožívání prostřednictvím tvůrčích procesů, využitím převážně techniky kresby. Opírá se o díla teoretiků a filosofů Norberga Schluze či Václava Cílka, kteří se těmito tématy dlouhodobě zabývají. Práce je zaměřena na vztah místům ve vesnici, v níž autorka bydlí. V první, teoretické části autorka vytyčuje teoretický rámec práce a zasazuje jej do kontextu současných českých i zahraničních umělců. druhé části se autorka zaměřuje na místa v rodné vesnici Sebranice, ke kterým má osobní vztah, a uchopuje jejich specifickou atmosféru prostřednictvím vlastních kreseb a jejich reflexí. V třetí, didaktické části popisuje návrhy pedagogických projektů (jejich realizaci a reflexi) na základě vlastní i teoretické zkušenosti se žáky. Jejich cílem byl rozvoj senzitivity vnímání a zvýšení zájmu žáků o prostory, které je obklopují, a rozvoj výtvarného řešení s tím související. KLÍČOVÁ SLOVA kresba, místo, genius loci, příroda, vesnice
The bachelor's thesis is focused on the topic of space and experiencing by means of creative processes using mostly painting technique. It is based on works of theorists and philosophers of Norberg-Schluz or Václav Cílek who are interested in these topics over a long period. The thesis is focused on relationships with places in the village where the author lives. In the first part, the author describes theoretical backgrounds of the work and integrates them to the context of contemporary Czech as well as foreign artists. In the second part, the work deals with the places in the village the author lives called Sebranice. She is close to that place and she reflects the specific atmosphere of the village by means of her paintings and their reflections. The third, didactic part contains projects (their realization and reflexion) which are based on her own theoretical and practical experience with pupils. The aim of the projects was development of sensitivity of perception and increasing interest of pupils in the places which surrounds them as well as art creation. KEYWORDS Drawing, place, genius loci, nature, village