Výtvarné umění a lidé se zrakovým postižením.
Fine arts and people with visual impairments
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/175828/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175828Identifikátory
SIS: 238491
Kolekce
- Kvalifikační práce [19273]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Květoňová, Lea
Oponent práce
Pfeiffer, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zrakové postižení, umění, výtvarná výchova, haptika, výstavy, edukaceKlíčová slova (anglicky)
visual disability, art, art lesson, haptics, exhibition, educationBakalářská práce s názvem "Výtvarné umění a lidé se zrakovým postižením" se zabývá vztahem člověka se zrakovým znevýhodněním k výtvarnému umění. V teoretické části, jsem se pokusila vysvětlit, kdo je člověk se zrakovým znevýhodněním a objasnit pojem umění, výtvarné umění a přiblížit předmět výtvarné výchovy. Stěžejní část této práce tvoří poznatky, které jsem získala během praxí na Škole Jaroslava Ježka pro zrakově postižené a v Základní škole v Kostelci u Křížků. Na obou těchto školách jsem se účastnila hodin výtvarné výchovy a besedovala s žáky o umění, výstavách výtvarného umění, výtvarné výchově a přístupnosti umění lidem zrakově znevýhodněným. Cílem bakalářské práce byla komparace výuky výtvarné výchovy na škole pro zrakově znevýhodněné a na běžné základní škole. Dále jsem chtěla žáky z obou škol komunikačně propojit. Setkala jsem se s velkým zájmem na obou stranách a doufám, že v následujícím školním roce zrealizujeme i plánované osobní setkání. KLÍČOVÁ SLOVA: Zrakové postižení, umění, výtvarná výchova, haptika, výstavy, edukace
The bachelor's thesis entitled "Fine Arts and People with Visual Impairment" deals with the relation of people with visual impairment to fine art. In the theoretical part, I explain who the visually impaired person is and clarify the meaning of the visual art and give you a closer look to the subject of art education. The key part of my work is the knowledge I gained during my internship at the Jaroslav Ježek's School for the visually impaired and at the Primary School in Kostelec u Křížků. I took part in the art classes at both schools; we discussed art exhibitions, art classes, and accessibility of art for the visually impaired. The aim of my bachelor's thesis is a comparison of art education at the school for the visually impaired and the general education primary school. Furthermore I wanted to arrange correspondence between the students of both schools. The meeting will be set to take place during the next school year. KEY WORDS: visual disability, art, art lesson, haptics, exhibition, education