Implicitní teorie moudrosti napříč rozdílnými obory
Implicit theories of wisdom in different career fields
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175818Identifikátory
SIS: 234339
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pánková, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Moudrost, implicitní teorie, laické teorie moudrostiKlíčová slova (anglicky)
Wisdom, implicit theories, lay theories of wisdomTato práce se zabývá implicitními teoriemi moudrosti, a to především v kontextu českého pracovního prostředí. Cílem práce bylo kvalitativně ověřit, zda existují rozdíly v pojetí moudrosti u osob v odlišných pracovních oborech, konkrétně u osob v pomáhající sféře a těch ve sféře marketingové. Pro tyto potřeby byl rozeslán online dotazník s otevřenými otázkami, které se dotazovaly na definici moudrosti, vlastnosti moudrého člověka, příklady moudrých osob a konkrétní zkušenost s moudrostí. Bylo zaznamenáno celkem 25 relevantních odpovědí, které byly následně posouzeny pomocí tematické analýzy. K vyhodnocení byla určena tři témata dle třídimenzionálního modelu moudrosti Moniky Ardelt - dimenze kognitivní, reflektivní a afektivní. Při analýze byly dále posouzeny definice respondentů z obou sfér s ohledem na důležitost či využitelnost zmíněných charakteristik v daném oboru. Stejným způsobem byly analyzovány konkrétní situace a jména zmiňovaná v odpovědích respondentů. Výsledky nasvědčují tomu, že ačkoliv se mnohokrát jednotlivé dimenze v odpovědích překrývaly či částečně doplňovaly, osoby z pomáhajících profesí mnohem častěji zmiňovali charakteristiky spadající do afektivní složky moudrosti. Respondenti z businessových oborů více lpěli na složce kognitivní, především s důrazem na schopnost řešení...
This thesis focuses on implicit theories of wisdom, primarily in the context of the Czech working environment. The goal was to qualitatively verify whether there are differences in the concept of wisdom among people in different career fields, specifically among people in the helping sphere and those in the marketing sphere. For these needs, an online questionnaire with open-ended questions was developed, asking about the definition of wisdom, the characteristics of a wise person, examples of wise people, and a specific experience with wisdom. The questionnaire collected a total of 25 relevant responses, which were then assessed using the thematic analysis. Three themes were determined for evaluation based on Monika Ardelt's three-dimensional model of wisdom - the cognitive, reflective, and affective dimensions. The definitions of respondents from both spheres were further assessed concerning the importance of mentioned characteristics in their career field. Equally were analysed concrete situations and names mentioned in respondents' answers. The results indicate that although the individual dimensions often overlapped or partially complemented each other, people from the helping professions mentioned the affective component of wisdom much more often. Respondents from business fields considered...