Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ - korpusová studie
Thought representation in Year 3 reading anthologies through the perspective of gender - a corpus analysis
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175774Identifiers
Study Information System: 243536
CU Caralogue: 9925620333406986
Collections
- Kvalifikační práce [24977]
Author
Advisor
Consultant
Čermáková, Anna
Referee
Andrlová Fidlerová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language - Specialization Studies with double curriculum study Information, media and book culture
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Čítanka|literární výchova|dětská literatura|první stupeň ZŠ|korpusová analýza|slovesa myšleníKeywords (English)
Reading book|literary education|children's literature|the first grade of elementary school|corpus analysis|verbs of thinking(česky) Diplomová práce se zaměřuje na jazykovou reprezentaci myšlení postav prozaických textů v současných čítankách pro 3. ročník ZŠ a na její variaci ve vztahu k pohlaví postavy. Autorka na základě vytvořeného korpusu analyzovala slovesné tvary vybraných sloves myšlení jak kvantitativními, tak i kvalitativními metodami. Cílem práce bylo otestovat několik metod k analýze literárních textů, ale také porovnat jednotlivé čítanky v kontextu mezinárodní diskuse o kognitivních aspektech dětské literatury a genderové stereotypizaci v literatuře, jejichž formativní dopad na čtenáře dokládají psychologické studie. Práce vznikla v rámci projektu PRIMUS/20/HUM/005 Integrální výzkum textu a četby (2020-2022).
(in English): The diploma thesis focuses on the linguistic representation of the thinking of the characters of prose texts in contemporary reading books for the 3rd year of elementary school and on its variation in relation to the character's gender. Based on the created corpus, the author analyzed the verb forms of selected thinking verbs using both quantitative and qualitative methods. The goal of the work was to test several methods for analyzing literary texts, but also to compare individual reading books in the context of the international discussion about the cognitive aspects of children's literature and gender stereotyping in literature, whose formative impact on readers is documented by psychological studies. The work was created within the project PRIMUS/20/HUM/005 Integrating Text & Literacy Research (2020-2022).
