Motivační faktory žáka s odlišným mateřským jazykem ke studiu střední školy
Pupil with a different mother tongue and the motivational factors for learning at secondary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175574Identifikátory
SIS: 236188
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Syřiště, Ivo
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
motivace, střední škola, vzdělávání, žák s odlišným mateřským jazykemKlíčová slova (anglicky)
education, motivation, pupil with a different mother tongue, secondary schoolTématem této bakalářské práce jsou motivační faktory žáků s odlišným mateřským jazykem ke studiu střední školy. Práce sestává z teoretické a praktické (výzkumné) části. Teoretická část práce je rozdělena na pět kapitol. Popisuje strategie vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice, základní principy inkluze a inkluzivního vzdělávání, motivaci, motivační faktory a význam výkonové motivace ve školním prostředí. Dále se zabývá funkcí školních poradenských pracovišť a výchovných poradců a současnou podobou kariérové výchovy na základních školách. Závěr teoretické části je zaměřen na výběr střední školy a faktory, které jej nejčastěji ovlivňují. Pro praktickou část práce byla zvolena forma kvalitativního výzkumu v podobě strukturovaných rozhovorů s výchovnými poradci a se žáky s odlišným mateřským jazykem navštěvujícími 9. ročník základní školy. Tyto rozhovory se soustředily zejména na to, jaké střední školy žáci s OMJ volí a jaké motivační faktory měly na jejich volbu největší vliv. Cílem bylo také zjistit, zda žáci považují za podstatnou možnost postupu na vysokou školu a jaké podpory se jim během rozhodování dostává ze strany školy a výchovných poradců. Klíčová slova motivace, střední škola, vzdělávání, žák s odlišným mateřským jazykem
The topic of this bachelor's thesis is the motivational factors for learning at secondary school in pupils with a different mother tongue. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into five chapters. It describes the strategy of educating pupils with a different mother tongue in the Czech Republic, the core principles of inclusion and inclusive teaching, motivation, motivational factors and the importance of performance motivation in school environment. Furthermore, the thesis deals with the functions of school counselling centres and school counsellors and the current form of career education in primary schools. The last section of the theoretical part is centred around choosing a secondary school and the factors which most often affect this choice. The practical part of the thesis takes the form of a qualitative research survey consisting of a series of structured interviews carried out amongst school counsellors and 9th grade primary school pupilswith a different mother tongue. The interviews were focused on what types of secondary schools these pupils tend to apply for and which motivational factors influence their choice the most. The goal of the survey was also to find out whether the possibility of continuing their studies at university is...