Undine a Rusalka. Vodní víly v německých a českých pohádkách a možnosti jejich využití při výuce nejen němčiny na prvním stupni základní školy
Undine and Rusalka. Water nymphs in German and Czech fairy tales and different ways of using them not only in German classes at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175498Identifiers
Study Information System: 248044
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Bučková, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Undina, Rusalka, vodní víla, život, láska, příroda, společnost, společenská norma, náš svět, svět těchdruhýchKeywords (English)
Undine, Rusalka, water nymph, fairy tale, life, love, nature, society, social norm, our world, the worldof the othersDiplomová práce se zabývá didaktickou adaptací pohádek Undine a Rusalka. První a druhá kapitola práce jsou zaměřené na pohádku jako takovou. Zabývají se vznikem pohádky, jejím vývojem, rozlišením pohádky lidové a autorské společně s jejich významem ve výchově dítěte. Navazuje na to kapitola, která se věnuje vílám a jejich původu ve slovanské mytologii se zaměřením na víly vodní. Čtvrtá a pátá kapitola jsou věnované oběma pohádkám, jejich rozboru, autorům a analýze jejich děje. Akcentováno je zde zejména téma lásky a přírody. Navazuje na to kapitola, která se zabývá komparativní analýzou obou protagonistek. Literárně- didaktická část se zabývá využitím těchto dvou pohádek nejen v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy, ale sleduje rovněž mezipředmětové vztahy. V práci je uveden konkrétní příklad toho, jakým způsobem lze pohádky do výuky na prvním stupni základní školy zařadit, a to v podobě jednodenního projektu, který pracuje s oběma pohádkami současně. KLÍČOVÁ SLOVA Undina; Rusalka; vodní víla; pohádka; láska; příroda; společnost
The didactic adaptation of the fairy tales Undine and Rusalka is described in the Master's thesis. The first and second chapters of the work are focused on the fairy tale as such. The origin of the fairy tale, its development, the distinction between folk and author's fairy tales together with their importance in child education are described there. This is followed by a chapter devoted to fairies and their origin in Slavic mythology, with a focus on water witches. The fourth and fifth chapters are dedicated to both fairy tales, their analysis, authors and analysis of their plot. The theme of love and nature is particularly emphasized here. This is followed by a chapter with focus to comparative analysis of both protagonists. The literary-didactic part is concentrated to the use of these two fairy tales not only in German language classes at the first grade of elementary school, but also observes inter-subject relationships. By the work is presented a concrete example of how fairy tales can be included in the teaching at the first grade of elementary school, in the form of a one-day project where works with both fairy tales are used at the same time KEYWORDS Undine; Rusalka; water witch; fairy tale; love; nature; society