Zneužití dominantního postavení na internetu
Abuse of dominance on the internet
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174917Identifikátory
SIS: 229715
Kolekce
- Kvalifikační práce [13965]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Magdaléna
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropského práva
Datum obhajoby
30. 3. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zneužití, dominantní postavení, internet, digitální trh, soutěžní právoKlíčová slova (anglicky)
abuse, dominance, internet, digital market, competition lawZneužití dominantního postavení na internetu Abstrakt Tématem práce je tradiční soutěžněprávní delikt zneužití dominantního postavení, avšak v internetovém prostředí. První, teoretické, kapitoly práce se nejdříve zaměřují na vývoj institutu zneužití dominantního postavení v právu Evropské unie v minulých dekádách. Následně pak popisují digitální trh, jeho specifika a zákonitosti. V další části dochází k syntéze těchto poznatků a k popisu specifik soutěžněprávní regulace ve vztahu k internetovým službám. V práci jsou analyzována zejména specifika při vymezování relevantních trhů a tržní síly. Praktická část práce se zabývá případovou studií dvou rozhodnutí Evropské komise. A to rozhodnutím o spojení podniků ve věci COMP/M.7217 - Facebook / WhatsApp a rozhodnutím o zneužití dominantního postavení ve věci AT.39740 - Google Search (Shopping). První rozhodnutí bylo zvoleno s ohledem na ukázkové vymezení relevantních trhu ve vztahu k internetovým službám, kdy Komise musela přistoupit k definici trhu na základě charakteristických znaků výrobku. Antitrustové rozhodnutí je pak popsáno s ohledem na jeho komplexitu, a i již proběhlý soudní přezkum. Zároveň se dotýká self-preferencingu jako v zásadě speciální skutkové podstaty zneužití dominance u internetových služeb. Praktická část v tomto potvrdila závěry analytické...
1 Abuse of dominance on the internet Abstract The topic of the thesis is the traditional competition law delict of abuse of dominant position, but on the internet. The first, theoretical, chapters of the thesis focus on the development of the concept of abuse of dominance in the European Union law during the past decades. Subsequently, they describe the digital market, its specifics and defining characteristics. The next part of this thesis uses this information to describe the specifics of competition law regulation in relation to internet services. In particular, the specifics of the definition of relevant markets and market power are analysed. The practical part of the thesis deals with a case study of two European Commission decisions. Namely, the merger decision in Case COMP/M.7217 - Facebook / WhatsApp and the abuse of dominance decision in Case AT.39740 - Google Search (Shopping). The first decision was chosen because it provides a good example of definition of the relevant markets in relation to internet services, where the Commission had to define the relevant product market based on product characteristics. The antitrust decision is then described in the light of its complexity and the judicial review that has already taken place. It also touches the issue of self-preferencing as, in principle, a...