Atom vodíku na vysokoškolské a středoškolské úrovni
Hydrogen atom on university and high school level
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173940Identifiers
Study Information System: 223431
Collections
- Kvalifikační práce [11327]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Leoš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
17. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
atom vodíku|atomové orbitaly|kvantová mechanika|studijní textKeywords (English)
hydrogen atom|atomic orbitals|quantum mechanics|study textTato diplomová práce se zabývá problematikou výuky atomu vodíku na vysokoškolské a středoškolské úrovni. Cílem práce je porovnat přístupy k vý- kladu atomu vodíku v dostupných vysokoškolských studijních materiálech a na jejich základě vytvořit studijní text zaměřený na atom vodíku pro studenty dru- hého ročníku učitelství fyziky na MFF UK, který bude svým rozsahem vyhovovat kurzu kvantové mechaniky pro učitele. Dalším cílem práce je zmapovat dostupné středoškolské materiály týkající se atomu vodíku a navrhnout a zrealizovat semi- nář pro studenty střední školy, který je seznámí s problematikou atomu vodíku a atomových orbitalů, a vytvořit k němu podpůrné studijní materiály. Součástí této práce je pracovní list k semináři a průvodní text pro učitele a několik úloh zveřejněných ve Sbírce řešených úloh. 1
This master thesis is focused on teaching the hydrogen atom on a university and high school level. The objective of this thesis is to compare ap- proaches to hydrogen atom in available university study materials. Based on this comparison, a study text appropriate for the second year students of education of Physics at FMP CU attending the Quantum mechanics course has been pre- pared. The second goal is to chart available study materials concerning hydrogen atom suitable for high school students. A seminar for high shool students has been designed and piloted. Within this seminar, the students were introduced to the hydrogen atom and atomic orbitals. A worksheet for the seminar and an in- formative text for teachers are enclosed in this thesis together with several tasks published in the Collection of Solved Problems in Physics. 1