Metafora a emoce. "Zatanči emoce" - interpretace verbálního projevu tancem
Metaphor and emotion. "Dance out your emotion" - the interpretation of verbal communication through dancing
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17365Identifikátory
SIS: 61773
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaňková, Irena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Česky jazyk a literatura - Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
15. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Konceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z...
The Hrst part ofthis dissertation focused on the summary ofthe theory hy Z. Kovecses realized in his ho ok Metaphor and Emotion in order to comprehend and structure metaphoric linguistic expressions of anger, fear, happiness, sadness, love, surprise and shame in the Czech language. These assumptions made a thesis for an experiment with four groups of dancers. The experiment investigated relations between dance movements and the aspects ofthe core domains of sadness, happiness, love, fear and anger. It showed that spatial and dynamic elements of dance movement involve aspects of intensity, passivity, control, positive-negative evaluation, non-physical unity and progress in the core domains represented hy up-down orientation, fluid in a container, naturallphysical force, an opponent, deity, unity and a journey. It validated the meaning of emotions emerging in hodily experiences in which we fmd our way within our environment.