Nádorová onemocnění a jejich zařazení do výuky biologie na střední škole
Cancer and inclusion of the topic into biology education at high school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173465Identifikátory
SIS: 221368
Kolekce
- Kvalifikační práce [21475]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chlebounová, Irena
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
7. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nádorové onemocnění, kooperativní výuka, střední škola, výuka biologieKlíčová slova (anglicky)
Cancer, cooperative learning, high school, biology educationNádorová onemocnění jsou v současné době ve vyspělých zemích jednou z hlavních příčin úmrtí. Přestože se s pojmem rakovina setkáváme ve společnosti dnes a denně, málo který středoškolský žák dokáže popsat, jak a proč nádory vznikají a jaká je vhodná prevence těchto onemocnění. Cílem této práce je návrh výukového celku, který prohloubí znalosti žáků v této oblasti a dá jim komplexnější vhled do tématu. Výukový celek je založen na formě kooperativního učení, kdy je aktivita v hodině na straně žáků. Žáci získají nový pohled na téma rakoviny a také si procvičí dosavadní znalosti žáků v oblastech molekulární a buněčné biologie, lidské fyziologie a biochemie, což jsou velmi dynamicky se rozvíjející přírodovědné obory. Výukový celek byl úspěšně ověřen na žácích pražského gymnázia ve dvou věkových kategoriích - 9. ročník ZŠ/1. ročník SŠ a 3. a 4. ročník SŠ. Klíčová slova Nádorové onemocnění, kooperativní výuka, střední škola, výuka biologie
Nowadays, cancer is one of the most common causes of death in developed countries. Despite the increased media coverage of the illness not all high school students are able to describe why and how tumours are developed and what is the correct prevention. The main goal of this diploma thesis is to design a novel teaching activity that will deepen the knowledge about the issues surrounding cancer and give students a greater insight into the disease. This teaching activity is based on cooperative learning - an instructional strategy where students work together on a common assignment. It will also confirm what students have learned so far in molecular and cell biology, human physiology or biochemistry. The activity was successfully validated in biology lessons at Prague high school. Key words Cancer, cooperative learning, high school, biology education
