Výběr a strukturace učiva chemie na úrovni středoškolského vzdělávání - prvky 1. a 17. skupiny periodické soustavy prvků
Selection and structuring of the chemistry curriculum at the secondary school level - elements of the 1st and 17th group of the periodic table of elements
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173442Identifiers
Study Information System: 231770
Collections
- Kvalifikační práce [20918]
Author
Advisor
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
6. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
středoškolské vzdělávání, výuka chemie, vzdělávací obsah, učivo a jeho složky, grafická strukturace učiva, kurikulární dokumenty, učebnice, alkalické kovy, halogeny, deduktivní a induktivní přístup, ohnisková skupinaKeywords (English)
secondary education, chemistry teaching, educational content, curriculum and its components, graphic structuring of curriculum, curricular documents, textbooks, alkali metals, halogens, deductive and inductive approach, focus groupDiplomová práce se zabývá výběrem a strukturací učiva vybraných skupin prvků z hlediska anorganické chemie, a to prvků 1. a 17. skupiny na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části práce je uvedena charakteristika vzdělávacího obsahu a učiva, možností grafického znázornění uspořádání učiva, současných kurikulárních dokumentů a používaných učebnic chemie na gymnáziích. V závěru teoretické části je pojednáno o kvalitativní metodě výzkumu, a to o ohniskové skupině. Praktická část práce obsahuje upravená schémata uspořádání učiva prvků 1. a 17. skupiny z 80. let 20. století, kdy byl nově uplatněn deduktivní přístup k obsahu a uspořádání učiva chemie. Pro zjištění současného stavu byla provedena analýza RVP G a vybraných našich a zahraničních učebnic chemie, na jejichž základě byla vytvořena schémata reprezentující obsah a strukturu učiva prvků 1. a 17. skupiny. Ta dokládají převažující, avšak pro žáky problematický, deduktivní přístup k učivu chemie i v současnosti. Proto byl vytvořen návrh výběru a strukturace učiva vybraných skupin PSP založený na induktivním přístupu k učivu a následně ověřen formou diskuse v ohniskové skupině. V závěrečné diskusi je uvedeno srovnání deduktivního způsobu výběru a řazení učiva s navrženým, induktivním způsobem výběru a strukturace učiva prvků 1. a 17. skupiny.
The diploma thesis deals with the selection and structuring of the curriculum of the selected groups of elements in terms of inorganic chemistry, to be more specific the elements of the 1st and 17th group at the grammar school level. The theoretical part of the thesis presents the characteristics of the educational content and curriculum, the possibilities of graphical representation of the curriculum, current curricular documents and used chemistry textbooks at grammar schools. At the end of the theoretical part, the qualitative research method is discussed, namely a focus group. The practical part of the thesis contains modified schemes of the arrangement of the curriculum of the elements of the 1st and 17th group from the 1980s when a deductive approach to the content and arrangement of the chemistry curriculum was applied for the first time. To find out the current state, an analysis of RVP G and selected Czech and foreign textbooks was done. On their basis diagrams representing the content and structure of the curriculum of the elements of the 1st and 17th group were created. It proves that the deductive approach to the chemistry curriculum, which is problematic for pupils, is predominant even today. Therefore, a proposal for selecting and structuring of the curriculum of the selected PSP...