"Je-li mysl klidná a qi 氣 dobře řízené..." Vnitřní kultivace v 內業 Neiye a ve 想爾注 Xiang'er zhu v kontextu debaty o raném taoismu
"When the mind is tranquil and the qi 氣 well managed..." The inner cultivation in the 內業 Neiye and the 想爾注 Xiang'er zhu in the context of the debate on early Taoism
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17313/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17313Identifikátory
SIS: 62811
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lomová, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika - Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
18. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce se zabývá tematikou raného taoismu. Vychází ze současného stavu badatelské debaty o uchopení raných podob taoismu. Badatelé se většinou shodují na tom, že původní dělení na ranější taoistickou filosofii (daojia) a pozdější taoistické náboženství (daojiao) nemá opodstatnění a začínají zkoumat, jak rozumět návaznostem mezi myšlenkami a praxí, které zachycují taoistické texty různých období. Doposud se zabývali podrobnějším zkoumáním předhanských a raněhanských taoistických textů (období zhruba do přelomu křesťanského letopočtu) a jejich vztahů. Výsledkem dosavadního bádání je zjištění, že základní osnovou jednotné taoistické tradice je specifická praxe vnitřní kultivace a s ní spjatá kosmologie. Dále předpokládají, že tato praxe také spojuje předhanský a raněhanský taoismus s jeho pozdějšími podobami (konec 2. stol. a dále). Zdá se však, že se v tomto ohledu zatím nikdo nevěnoval podrobnějšímu zkoumání příslušných textů. Srovnávám proto pojetí vnitřní kultivace v kapitole Neiye ze sbírky Guanzi (4./3. stol. př. n. l.) a v komentáři Xiang'er k textu Laozi (2./3. stol.) s cílem zjistit, zda je tento předpoklad odůvodněný pro dobu prvních historicky doložených taoistických organizací. Dospěla jsem k závěru, že ačkoli texty od sebe dělí několik staletí a pravděpodobně různé sociální zasazení, míra...
This thesis deals with the topic of early taoism. First it summarises current scholarly discourse about early forms of taoism. Most scholars in the field have already abandoned the dichotomy of earlier "philosophical taoism" (daojia) and later "religious taoism" (daojiao) and have begun to offer new models for understanding the continuities among the ideas and practices presented in the taoist texts of different periods. So far they have dealt with preHan and early Han taoist texts and their relations. The result of this research is suggestion that the continuity within the frame of taoist tradition is based on specific practice of inner cultivation and related cosmology. Further they suppose this practice is also common to later forms of taoism (later Han and postHan periods). Nevertheless it seems there are no detailed analyses of relevant texts with this concern so far. Therefore I compare the Neiye chapter from the Guanzi collection (4th/3rd century B. C.) and the Xiang'er commentary to the Laozi (2nd/ 3rd century C. E.) with the aim to find out whether we can prove (of refute) this assumption for the period of the first taoist organisations known by history. I came to the conclusion that in spite of the fact that there is a several centuries long gap between the recording of these texts and that their...