Vzdělání a výchova v díle Martina Bubera jako dialog v podobě setkání a rozhovoru
Upbringing and education in the Martin Buber's work as dialog in the method of the encounter and the talk
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172869Identifikátory
SIS: 235601
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
23. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dialog, setkání, výchova, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
dialog, encounter, upbringing, educationDiplomová práce se zabývá problematikou filosofie dialogu ve 20. století s důrazem na tuto filosofii v díle Martina Bubera. Nejprve se práce bude zabývat samotným pojmem. Krátce se zaměří na současníky Bubera, konkrétně Ferdinanda Ebnera a Franze Rosenzweiga, kteří se zabývali obdobnou tématikou. Dále bude pozornost zaměřena na osobnost Martina Bubera, popsání jeho života s důrazem na jeho židovské kořeny myšlení. Následně bude rozebrán Buberův pohled na filosofii dialogu jako setkání a rozhovor. To bude provedeno na základě analýzy a rozboru jeho děl. Cílem následujícím bude propojit jeho pojetí dialogu se vztahem k výchově a vzdělávání. Zde budou na základě jeho díla ilustrovány také konkrétní příklady, na nichž se ukáže obraz Buberova myšlení konkrétněji. Práce došla za pomocí metody analytické, kompilační a hermeneutické k závěru, jak je možné využít dílo Martina Bubera pro dnešní svět. KLÍČOVÁ SLOVA dialog, setkání, výchova, vzdělávání, chasidismus
The diploma thesis pursues problems of the philosophy of dialog in the 20th century with putting emphasis on this philosophy in the Martin Buber's work. Firstly this thesis pursues the term itself. Shortly it focuses on the Buber's contemporaries, namely Ferdinand Ebner and Franz Rosenzweig, who pursued simile problems. Then its attention will be focused on the Martin Buber's personality, describing his life, with putting emphasis on his Jewish roots of thinking. Next, the Buber's point of view on the philosophy of dialog will be analyzed as the encounter and talk. This is done on the base of the analysis of his work. Next aim is to Conner his way of dialog with relation to upbringing and encounter. There will be ilustrated concrete examples on the base of his work, where is shown the Buber's way of thinking specifically. The thesis reached the conclusion how to use the Martin Buber's work in the today's world with the aid of analysis, compilation and hermeneutic. KEYWORDS dialog, encounter, upbringing, education, hasidism