Environmentální postoje studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji s využitím nástroje 2-MEV
Environmental Attitudes of Students at the Secondary Technical and Vocational Schools in the South Bohemian Region Using 2-MEV Tools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172755Identifiers
Study Information System: 234875
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Teodoridis, Vasilis
Referee
Vojíř, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Environmentální gramotnost, studenti, ISCED 3, postoj k přírodě, vztah k přírodě, 2-MEVKeywords (English)
Environmental literacy, students, ISCED 3, attitude to the nature, relation to the nature, 2-MEVDiplomová práce je zaměřena na environmentální gramotnost, respektive zjišťování proenvironmentálních postojů a vztahu k přírodě studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji. Výzkumu se zúčastnilo dohromady šest středních škol, tři střední školy s environmentálním zaměřením a tři střední školy bez environmentálního zaměření, z toho dva učební obory. Do výzkumu se zapojilo 527 respondentů. Aplikována byla nová aktuální verze výzkumného nástroje 2 Major Environmental Values (2-MEV). Stěžejním cílem práce bylo zjistit souvislost environmentálních postojů s profilacemi škol, ročníkem, pohlavím, vztahem k přírodě a outdoorovou aktivitou respondentů. Mezi školami byl identifikován signifikantní rozdíl pouze u profilace škol a vztahu respondentů k přírodě. U této zkoumané oblasti studenti středních škol s environmentálním zaměřením dosahovali vyšších hodnot, než studenti středních škol bez environmentálního zaměření a než studenti navštěvující učební obor. Vliv pohlaví se ukázal jako statisticky významný, vyšších hodnot dosahovaly dívky, nicméně rozdíl mezi školami s ohledem na jejich profilaci nebyl prokázán jako signifikantní. Naopak ročník se na rozdíl od pohlaví neprojevil jako statisticky významný determinant. V neposlední řadě v případě outdoorových aktivit u všech studentů shodně dominuje procházka v...
The diploma thesis deals with the topic of environmental literacy, or more precisely, the detection of the environmental attidues and nature relationship of the college and vocational schools students in the South Bohemia. Six secondary schools participated in the research - three of them environmental orientated, three schools without this type of orientatiton. Five hundred and twenty-seven respondents were involved in the research. The new current version of 2 Major Environmental Values (2-MEV) was applied. The fundamental goal of the thesis was to discover the connection of the school profiling, grades, genders, nature relationship and an outdoor activity of the respondents. Only a signigicant difference of the school profiling and nature relationship was identified. In this surveyed area the secondary school students with the environmental orientation achieved higher degrees than all the rest of the students. The gender role of the students showed no significant difference across all the school profiling. The school grade proved to be a statistical non important determinant. Last but not least, in the case of outdoor activities, a walk in nature dominates identically among all the respondents. KEYWORDS: Environmental attitudes, students, ISCED 3, analytical tool, South Bohemia