Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
Visual note-taking as one of the study strategies of Deaf students
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171966Identifiers
Study Information System: 225768
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Deaf gain|neslyšící student|sketch notes|studijní strategie|vizuální gramotnost|vizuální myšlení|vizuální poznámkování|vizuální strukturace světa|vizuální učení|vizuální vnímáníKeywords (English)
Deaf gain|Deaf student|sketch notes|study strategies|visual literacy|visual note-taking|visual world order|visual learning|visual perception|visual thinkingPráce se zabývá využíváním strategie visual note-takingu u českých neslyšících vysokoškoláků, kteří v komunikaci face-to-face preferují český znakový jazyk. Koncepce práce vychází z perspektivy Deaf Gain a jejím cílem je popsat, jak vybraní studenti pracují se studijními strategiemi, konkrétně s vytvářením poznámek a nakládáním s nimi, a zda v této oblasti těží ze své dovednosti vizuálně strukturovat svět okolo sebe. Jádrem práce je výzkumná sonda, v níž bylo formou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty mapováno, jaké používají formy vizuálního poznámkování (visual note-takingu), proč a v jakých situacích se k nim uchylují a jak si je osvojili. Klíčová slova Deaf Gain, neslyšící student, sketchnotes, studijní strategie, vizuální gramotnost, vizuální myšlení, vizuální poznámkování, vizuální strukturace světa, vizuální učení, vizuální vnímání
(in English) The paper deals with the use of visual note-taking strategy by Czech, deaf, university students who prefer Czech sign language in face-to-face communication. The design of the thesis is based on the Deaf Gain perspective and aims to describe how the selected students work with learning strategies, specifically with note taking and note making, and whether they benefit from their ability to visually structure the world around them in this area. The core of the thesis is a research probe in which semi-structured interviews with seven respondents mapped what forms of visual note-taking they use, why and in what situations they apply them and how they mastered them. Key words Deaf Gain, deaf student, sketch notes, study strategies, visual literacy, visual thinking, visual note-taking, visual structuring of the world, visual learning, visual perception
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Srovnání práce fotografky Nan Goldin a dnešního uživatele Instagramu
Defence status: DEFENDEDValentová, Marie (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 22. 9. 2020Contemporary constantly expanding content of social media like Instagram brings the medium of photography to new contexts. Photography becomes an instrument of immediate communication and its historically defined functions ... -
Umění ve výtvarné výchově
Defence status: DEFENDEDŘíhová, Kristýna (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024)Date of defense: 29. 8. 2024Disertační práce zkoumá potenciál výtvarného umění pro školní výuku. Pozornost práce je zaměřena na možnosti, jak prostřednictvím umění přispět k plnění vybraných obecných a oborových cílů vzdělávání definovaných v Rámcovém ... -
Implementace výukové metody strategie vizuálního myšlení do výuky na druhém stupni základní školy
Defence status: DEFENDEDDrdáková, Veronika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Date of defense: 8. 9. 2023In this diploma thesis we will focus on the method of Visual Thinking), which has not yet been described in Czech literature, which was developed in the education department of the most famous Museum of Modern Art in New ...