Současný systém vzdělávání sester a jejich kompetence v oblasti edukace pacientů (v intenzivní péči)
Present system of nurse's education and nurse's competention in the health education area (in intensive care units).
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17179Identifiers
Study Information System: 59289
Collections
- Kvalifikační práce [6509]
Author
Advisor
Referee
Holmerová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
17. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Autorka v diplomové mapuje současnou situaci znalosti a aplikace kompetencí sester v oblasti edukace a podávání informací pacientům. Předávání informací v péči o zdraví člověka je oblastí složitou, citlivou, nepřehlednou, sestrami často vnímanou jako potencionálně nebezpečnou. V jednotlivých dílech teoretické části práce jsou popsány různé kontexty problematiky (legislativní, historický, společenský, vztahový, vzdělanostní) a jejich vzájemné interakce. Praktická část nabízí v závěrech kvantitativního výzkumu pro mnohá fakta vysvětlení potvrzením, či vyvrácením hypotéz, vzešlých z výzkumu kvalitativního. Výsledky vyhodnocení dotazníkového šetření svědčí pro skutečnost, že kompetence sester v edukaci pacientů jsou nejasné jak samotným sestrám, tak jejich odbornému i laickému okolí. Pojmenování stávajícího stavu je prvním krokem pro jeho zlepšení. Cestou ze současné nejistoty je pravděpodobně rámcová standardizace edukace, jako jednoho z úseků ošetřovatelské péče a její oznámené, důsledné, připomínané a kontrolované uvedení do konkrétní praxe na jednotlivých odděleních.
Autor highlights present situation of health education providing by nurses and thinking about nurse's competentions and knowledges in the education and information area as well. Transmission of information in health care is difficult, irritable, unclearly task, perceiving by nurse's often as potentionally danger. There are descripted different contexts of the problem in each part of theoretical view of the graduation thesis (legal, historical, social, relational, educational). Practice part gives an overview of quantitative research and explanation of some tasks by confirmation or negation of hypothesis generated by qualitative research. Results of questionnaire investigation shows, that nurse's competentions to educate are uncrearly area neither nor nurses, nor for experts in health care or public. Recognizing of present situation is a first step to the future improvement. Frame 0standardization of providing health education by nurses could be a way out of the maze.This way must be announced, consisted, commemorated and continually evaluated on each care unit.