Současný systém vzdělávání sester a jejich kompetence v oblasti edukace pacientů (v intenzivní péči)
Present system of nurse's education and nurse's competention in the health education area (in intensive care units).
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17179Identifikátory
SIS: 59289
Kolekce
- Kvalifikační práce [6567]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holmerová, Iva
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Katedra / ústav / klinika
Katedra řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích
Datum obhajoby
17. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Autorka v diplomové mapuje současnou situaci znalosti a aplikace kompetencí sester v oblasti edukace a podávání informací pacientům. Předávání informací v péči o zdraví člověka je oblastí složitou, citlivou, nepřehlednou, sestrami často vnímanou jako potencionálně nebezpečnou. V jednotlivých dílech teoretické části práce jsou popsány různé kontexty problematiky (legislativní, historický, společenský, vztahový, vzdělanostní) a jejich vzájemné interakce. Praktická část nabízí v závěrech kvantitativního výzkumu pro mnohá fakta vysvětlení potvrzením, či vyvrácením hypotéz, vzešlých z výzkumu kvalitativního. Výsledky vyhodnocení dotazníkového šetření svědčí pro skutečnost, že kompetence sester v edukaci pacientů jsou nejasné jak samotným sestrám, tak jejich odbornému i laickému okolí. Pojmenování stávajícího stavu je prvním krokem pro jeho zlepšení. Cestou ze současné nejistoty je pravděpodobně rámcová standardizace edukace, jako jednoho z úseků ošetřovatelské péče a její oznámené, důsledné, připomínané a kontrolované uvedení do konkrétní praxe na jednotlivých odděleních.
Autor highlights present situation of health education providing by nurses and thinking about nurse's competentions and knowledges in the education and information area as well. Transmission of information in health care is difficult, irritable, unclearly task, perceiving by nurse's often as potentionally danger. There are descripted different contexts of the problem in each part of theoretical view of the graduation thesis (legal, historical, social, relational, educational). Practice part gives an overview of quantitative research and explanation of some tasks by confirmation or negation of hypothesis generated by qualitative research. Results of questionnaire investigation shows, that nurse's competentions to educate are uncrearly area neither nor nurses, nor for experts in health care or public. Recognizing of present situation is a first step to the future improvement. Frame 0standardization of providing health education by nurses could be a way out of the maze.This way must be announced, consisted, commemorated and continually evaluated on each care unit.