Problematika poruch příjmu potravy z pohledu pedagogických pracovníků
Problems of rating disorders from the perspective of pedagogice workers
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171287Identifikátory
SIS: 133989
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
12. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
poruchy příjmu potravy, prevence poruch příjmu potravy, preventivní programyKlíčová slova (anglicky)
eating disorders, prevention of eating disorders, prevention programsBakalářská práce se zaměřuje na poruchy příjmu potravy a prevenci těchto poruch realizovanou ve školských zařízeních. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část shrnuje informace o poruchách příjmu potravy získané z odborné literatury, která souvisí s danou problematikou, s cílem poskytnout ucelenou představu o tomto závažném onemocnění. Zahrnuje tedy diagnostiku, prevalenci a incidenci v České republice, etiologii, zdravotní komplikace, terapii a prevenci tohoto rizikového chování. Praktická část je založena na výzkumném šetření na fakultních základních školách v Praze metodou dotazníkového šetření mezi učiteli a metodou rozhovorů s metodiky prevence. Záměrem výzkumného šetření je zjistit, jak problematiku poruch příjmu potravy v současnosti vnímají sami vyučující, a jak hodnotí prevenci poruch příjmu potravy realizovanou na jejich škole. Ze zhodnocených výsledků vyplývá, že poruchy příjmu potravy jsou spíše okrajovým tématem prevence vedené ve školských zařízeních. Ačkoli sami dotazovaní považují tuto problematiku za aktuální, poruchy příjmu potravy nejsou v požadované míře součástí Minimálních preventivních programů. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy příjmu potravy, prevence poruch příjmu potravy, preventivní programy
The bachelor thesis focuses on eating disorders and their prevention in school facilities. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part summarizes the information about eating disorders obtained from the literature, which is related to the issue in order to provide a comprehensive idea of this serious disease. It therefore includes diagnosis, prevalence and incidence in the Czech Republic, etiology, health complications, therapy and prevention of this risky behavior. The practical part is based on a research survey at the elementary schools in Prague using the method of a questionnaire survey among teachers and interviews with prevention methodologies. The aim of the research is to find out how the issue of eating disorders is currently perceived by the teachers themselves and how they evaluate the prevention of eating disorders implemented at their school. The evaluated results show that eating disorders are rather a marginal topic of prevention in school facilities. Although the respondents themselves consider this issue to be topical. Eating disorders are not part of the Minimum Prevention Programs to the required extent. KEYWORDS eating disorders, prevention of eating disorders, prevention programs