Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese
Professional standard in the improvement of the teaching profession
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171213Identifikátory
SIS: 243420
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
26. 11. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
učitel, profesní standard, evaluace, případová studie, evaluaační strategie jako nástroj podpory práce učiteleKlíčová slova (anglicky)
teacher, professional standard, evaluation, case study, evaluation strategy as a tool for teacher's support1 Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese Abstrakt Mnoho dokumentů zabývajících se vzdělávací politikou považuje profesní standard za jeden z možných způsobů motivace práce učitelů. Absence dokumentu tohoto typu je v českém vzdělávacím prostředí stále více pociťována. Jak v současných podmínkách podpořit práci učitele tak, aby dosahovala co nejvyšší kvality? Jedním z možných řešení je přistupovat k profesnímu standardu jako k souboru kritérií a indikátorů kvality, které lze využít při evaluaci. Tato práce rozvíjí evaluační strategii pomocí profesního standardu, který byl specifikován na základě vzdělávacích cílů a funkcí školy. Propojením indikátorů kvality definovaných ve výše uvedeném standardu se složkami profesního jednání učitele (4 I) je v této práci vytvořena originální evaluační strategie zaměřená na podporu práce učitele. Při tvorbě evaluační strategie jsou navržené profesní standardy využity jako formativní koncepce; mohou sloužit právě ke specifikaci kritérií kvality učitele. Hlavní účel standardů spočívá ve formulaci kvalifikačních požadavků pro vstup do profese; tato specifikace však umožňuje také koncipovat pojem "nadstandard". Mezi základní metody evaluační strategie patří: případová studie, monitoring, rozhovor, obsahová analýza, sebereflexe a reflexe výzkumníka. Teoretická část...
1 Professional standard in the improvement of the teaching profession Abstract Many documents dealing with education policy consider professional standard one possible type of teachers' work stimulation. The absence of a document of this type is increasingly being felt in Czech educational environment. How can we support teacher's work in present conditions so that it reaches the highest possible quality? One of the possible solutions is to approach professional standard as a set of quality criteria and indicators that can be used in evaluation. This thesis develops an evaluation strategy using a professional standard that has been specified based on educational goals and objectives and school functions. By connecting quality indicators defined in the aforesaid standard with the components of teacher's professional behaviour (4 I) this thesis has developed an original evaluation strategy focused on teachers' work support. At creation of the evaluation strategy, proposed professional standards are utilised as a formative conception; they may serve namely to specify criteria of teacher's quality. The main purpose of the standards lies in formulation of qualification requirements for entering the profession; however, this specification also allows us to conceive the term of "above standard". The basic methods...