Jak výtvarní umělci chápou a prožívají svoji tvorbu
How artists understand and experience their own artistic creation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170660Identifikátory
SIS: 210397
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vanek, Marián
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarní umělci, tvorba, umění, význam, prožíváníKlíčová slova (anglicky)
artists, creation, art, meaning, experiencePředložená bakalářská práce zkoumá jedinečný život výtvarných umělců. Cílem práce je porozumět tomu, jak výtvarní umělci chápou a prožívají svoji tvorbu. Práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se věnujeme problematice umění a umělecké tvorby v kontextu psychologie, důraz je kladen především na přístupy vybraných psychologických směrů k dané problematice. Empirická část zkoumá problematiku chápání a prožívání tvorby na základě realizace a zpracování hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se třemi výtvarnými umělci ve věku 51, 35 a 41 let. Pro porozumění jedinečné žité zkušenosti zkoumaných výtvarných umělců byl zvolen psychologický kvalitativní přístup - interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Výsledkem analýzy a interpretace rozhovorů jsou 3 tzv. portréty, které vyobrazují perspektivu zkoumaných výtvarných umělců, jejich jedinečnou žitou zkušenost a subjektivně významné pilíře jejich života a tvorby. Druhým výsledkem jsou 4 tzv. hlavní témata, která zachycují souvislosti mezi zkušenostmi jednotlivých respondentů, mapují nejdůležitější témata a odhalují esenci zkoumaného fenoménu. Z dostupného materiálu nám vykrystalizovala následující hlavním témata: "Tvorba jako…", "Víc nežli profese", "Umělec jako stvořitel", "(Pro)žít umění po svém". Jednotlivá témata...
This bachelor thesis examines the unique life of fine artists. This work aims to understand how fine artists understand and experience their artistic creation. The thesis consists of a theoretical and empirical part. The theoretical part is devoted to art and artistic creation in the context of psychology, the emphasis is placed on selected fundamental psychological approaches. The empirical part examines how artists understand and experience their artistic creation based on the realisation and processing of in-depth semi-structured interviews with three fine artists aged 51, 35 and 41 years. The psychological qualitative approach - interpretative phenomenological analysis (IPA) was chosen to understand the unique lived experience of the examined fine artists. The results of the analysis and interpretation of interviews are 3 portraits, which depict the perspective of the examined artists, their unique lived experience and subjectively significant mainstays of their life and artistic creation. The other results are 4 main themes that capture the relation between the experiences of individual respondents, map the most important topics and reveal the essence of the examined phenomenon. The following main themes crystallised out of the available data: "Creation as…", "More than profession", "Artist as...