Drogy, volby, média - Nastolování agendy v předvolebním období na příkladu drogové problematiky
Drugs, politics, media - agenda-setting process in pre-electoral period regarding the illicit drug issues
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170554Identifikátory
SIS: 59149
Katalog UK: 990010116020106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19617]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šoltys, Otakar
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nastolování agendy (agenda-setting), drogy, volby, politická komunikace, obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
agenda-setting, drugs, elections, political communication, content analysisPráce přináší teoretický pohled na nastolování agendy a metodologii jeho výzkumu, na vztah politiky a médií a na mediální obraz drog a jeho determinanty, s cílem vytvořit podklad pro analýzu politického nastolování drogové problematiky do médií (MF DNES, Právo) v období tři měsíce před volbami do Parlamentu Poslanecké sněmovny ČR v letech 1996, 1998, 2002 a 2006. V praktické části práce stanovuje kvalitativní studií rámce, jejichž výskyt je předmětem kvantitativní analýzy. Závěrem analýzy je, že politické strany nastolují rámce drogové problematiky do médií v předvolebním období, což nebylo potvrzeno srovnáním rámců ve volebním a předvolebním období, nicméně srovnání rámců v mediálním a politickém diskursu tuto hypotézu potvrdilo, s výjimkou roku 2006, kdy média vytvořila specifický rámec vztahu drog a politiky - osobní zkušenost politika s drogou. Kvalitativní studie zároveň zjistila, že ve třech ze čtyř předvolebních období hrála drogová problematika v politice a potažmo v médiích významnou roli díky iniciaci a přijetí přísnější drogové legislativy (1996, 1998) a díky volební kampani politické strany (2006).
The thesis describes the theory of agenda-setting together with methodology of agenda-setting research, relationship between politics and the media, and the media picture of drugs and its determinants, with a goal to create basis for analysis of political agenda-setting into the media (MF DNES, Právo) in the period of three months prior to the parliamentary elections in the Czech republic in the years 1996, 1998, 2002 and 2006. Framing of the drug issues in the media, related to politics, is identified in the qualitative part of the analysis. Proportions of frames in the media and the political discourse are then analysed quantitatively. The conclusions of the thesis are that politics sets the drug agenda to the media in the pre-election periods, which was supported by the comparision of media and politics framing of drug issues, but not supported by the comparision of pre-election media frames and non-election periods. The qualitative study also discovered that in three of four pre-election periods the drug issues were of great importace both to the media and the politics, as for the legislation process in 1996 and 1998 and as for an electoral campaign of one political party in 2006.
