Vznik a vývoj internetového zpravodajství v Česku na příkladu deníku iDnes.cz
Rise and Evolution of Online Journalism in the Czech Republic in Case of Online Daily iDnes.cz
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170462Identifikátory
SIS: 72439
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
internet, média, web, historie, iDnes, deníkKlíčová slova (anglicky)
internet, media, web, history, online, iDnes, dailyDiplomová práce nazvaná "Vznik a vývoj internetového zpravodajství v Česku na příkladu deníku iDnes.cz" se pokouší zachytit významnou součást historie internetového zpravodajství na českém mediálním trhu. Na příkladu deníku iDnes ilustruje specifickou dobu, v níž přicházela na svět první internetová periodika zaměřující se na všeobecné zpravodajství. Vznik serveru iDnes, který se na celosvětové síti poprvé objevil v lednu roku 1998, je důležitý v tom, že jako první odmítl jen přebírat obsahy tradičních médií a začal s produkcí vlastních zpráv. Deník také začal využívat specifika internetového prostředí, díky kterým mohl svým čtenářům nabídnout pravidelnou aktualizaci obsahů či nové žurnalistické žánry jako například on-line rozhovor nebo on-line reportáž. Historie deníku iDnes, která je stěžejním motivem této práce, také ukazuje, jakým způsobem přistupovali k novému druhu média vydavatelské společnosti, čtenáři i samotní novináři. Při bližším zkoumání tak můžeme zjistit, s jak malou důvěrou vydavatelství Mafra vstupoval internetový server na trh. V průběhu několika let se však proměnil v čtenářsky úspěšné médium, které si našlo pevnou pozici v českém mediálním spektru.
This diploma thesis "Rise and Evolution of Online Journalism in the Czech Republic in Case of Online Daily iDnes.cz" considers an important and interesting period of Czech journalism after 1989. Specifically, it focuses on the origins of online daily iDnes and tries to describe history of Czech internet journalism on this example. The main attention is focusing principally on the first stage of daily's history: stage of planning (nine months in 1997), which is characterised with disbelief of publishing company Mafra and very cautious attitude to the plan, and first two years, which are very unusual for starting a professional medium. The authors of the plan intended from the beginning to work with the specific possibilities of hypertext space of the internet. But they had to count with a low budget and only two editors. Only two months were enough to see that internet daily can act as an independent part of the publishing company. The readers of early Czech internet used to visit the new site and iDnes became the most visited internet daily in 1999. Among others they appreciated use of new journalistic genres specific for internet space. For example: online interview and online report. Daily had also possibility to update texts - react to a progression of a situation. This diploma thesis also...