Vzdělávání romských dětí v České republice
Education of Roma children in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170443Identifiers
Study Information System: 82398
Collections
- Kvalifikační práce [18176]
Author
Advisor
Referee
Synková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
22. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Romští žáci, sociální vyloučení, vzdělávání, segregace, integrace, spravedlnost ve vzdělávání, nerovné šanceKeywords (English)
Romani pupils, social exclusion, education, segregation, integration, equity in education, unequal chancesDiplomová práce "Vzdělávání romských dětí v České republice" pojednává o problematice současného stavu ve vzdělávání romských dětí. Cílem je analyzovat situaci ve vzdělávání romských dětí v České republice a srovnat ji s dalšími evropskými zeměmi a nalézt příklady dobré praxe. Situace ve vzdělávání romských žáků zůstává neuspokojivou, a to nejen v České republice, ale i v dalších evropských zemích. Romští žáci jsou stále vyloučeni z kvalitního vzdělávání, což pramení z mnoha faktorů, mezi něž patří špatné životní podmínky rodičů, zvláště pak vysoká nezaměstnanost, nízké vzdělání, život v sociálním vyloučení. Je nutné uskutečnit systémové změny, aby se šance romských dětí na kvalitní vzdělání zvýšily, neboť romská populace patří mezi nejvíce znevýhodněné skupiny ve společnosti a potýká se s celou řadou rizikových faktorů, které často mají za následek jejich znevýhodnění a vedou k sociálnímu vyloučení.
Diploma thesis "Education of Roma children in the Czech Republic" deals with the issue of the status quo in education of Roma children. The aim is to analyze the situation in the education of Roma children in the Czech Republic and to compare it with other European countries and find examples of good practice. The educational situation of Roma pupils remains unsatisfactory, not only in the Czech Republic but also in other European countries. Roma pupils continue to be subject to exclusion in quality education resulting from variety of many interrelated factors including poor living conditions of parents, especially high unemployment, low education level and living in social exclusion. It is necessary to make systemic changes in order to increase the quality education chances of Roma children, because the Roma population belongs among the most socially vulnerable groups affected by a variety of risk factors that often result in cumulative disadvantages and often bring the Roma into the spiral of mechanisms leading to social exclusion.