Agrese a sebevědomí
Aggression and self-esteem
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16626Identifiers
Study Information System: 125050
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Duplinský, Josef
Langrová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Výzkum je zaměřen na problematiku sebevědomí a agrese. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda u univerzitních studentů existuje významný vztah mezi sebevědomím a agresí, zda se liší v sebevědomí a agresi ženy a muži a jedinci s pedagogickým a nepedagogickým zaměřením. Sebevědomí bylo sledováno na několika úrovních- celková, nízká, střední a vysoká míra. Agrese byla sledována rovněž na úrovni celkové agrese, nízké, střední a vysoké míry. Vedle celkové agrese byl také sledován vztah sebevědomí k fyzické agresi, verbální agresi, hostilitě a hněvivosti. Výsledky potvrzují mimo jiné předpoklad o vztahu sebevědomí a agrese, zejména pak vztah sebevědomí a hostility. Výsledky výzkumu rovněž podporují předpoklad o existenci rozdílu mezi muži a ženami v sebevědomí a agresi, nepodporují předpoklad o rozdílu mezi skupinami s pedagogickým a nepedagogickým zaměřením v sebevědomí i agresi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In the research we focus on problems of self-esteem and aggress. The aim was to discover and describe if by university students an important relation between self-esteem and aggress exists, if there are some differences in self-esteem and aggress between women and men and individuals with pedagogical and non-pedagogical professional polarization. The self-esteem was followed on different levels- general, low, medium and high level as well as aggress levels. Besides general aggress we followed the relation of self-esteem towards physical aggress, verbal aggress, hostility and anger. The results confirmed among others the presumption about relation between self-esteem a'id aggress, especially between self-esteem and hostility. The results of the research also subsidize the presumption about an existence of significant difference between women and men in self-esteem and aggress, they do not subsidize the presumption of difference between groups with pedagogical and non- pedagogical professional polarization in self-esteem and aggress. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)