Multikomponentní učební úlohy ve výuce chemie
Multicomponent learning tasks in chemistry
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1660Identifiers
Study Information System: 129403
CU Caralogue: 990021222190106986
Collections
- Kvalifikační práce [20798]
Author
Advisor
Consultant
Šulcová, Renata
Referee
Čtrnáctová, Hana
Sirotek, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
14. 12. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Multikomponentní učební úlohy, taxonomie učebních úloh, přírodovědná gramotnost, čtenářská gramotnost, sebereflektivní dotazníkKeywords (English)
Multicomponent learning tasks, taxonomy of learning tasks, scietific literacy, reading literacy, self-reflective questionnaireHlavním cílem disertační práce bylo na základě analýzy typů úloh v mezinárodních výzkumech vytvořit a ověřit vlastní multikomponentní úlohy interdisciplinárního charakteru. Nově vytvořené učební úlohy byly klasifikovány podle způsobu zadání, formy řešení, podle poznávací náročnosti a pestrosti učebních úloh. Stejné formáty testovaných úloh byly seřazeny do dvojic, byla ověřena jejich obtížnost, citlivost a úspěšnost. Multikomponentní učební úlohy byly zadávány verbálně nebo neverbálně (grafem, tabulkou, nebo obrázkem). V souborech úloh byly obsaženy úlohy uzavřené (uspořádací, přiřazovací, s výběrem odpovědí, dichotomické) a otevřené (se širokou i se stručnou odpovědí). Úspěšnost řešení jednotlivých úloh byla statisticky zpracována neparametrickým Wilcoxonovým testem, v závislosti na formátu, genderu a typu studia. Výzkumné šetření bylo doplněno sebereflektivním dotazníkem žáků a dotazníkem pro učitele o průběhu testování. Klíčová slova Multikomponentní učební úlohy, taxonomie učebních úloh, přírodovědná gramotnost, čtenářská gramotnost, sebereflektivní dotazník.
The main goal of this dissertation was to create and verify own multicomponent tasks of interdisciplinary character based on analysis of types of tasks occured in international research. Newly created multicomponent learning tasks were classified by task type, solution form, cognitive demands and task variety. Tasks of the same form were ordered to pairs, their difficultness, vulnerability and rate of success were verified. Multicomponent learning tasks were assigned verbally or nonverbally (charts, tables or pictures). Closed jobs (ordering items, matching items, multiple choice questions, true/false questions) and open jobs (wide-answer items, short-answer items) were used in complex of tasks. Rate of success of individual tasks was processed by non-parmetric statistical Wilcoxon test based on form, gender and type of study. Research survey was complemented by pupils' self- reflection questionnaires and teachers'questionnaires about testing process. Key words Multicomponent learning task, taxonomy of learning task, scientific literacy, reading literacy, self-reflective questionnaire.