Literární kritik Bedřich Fučík (1900-1984)
Bedřich Fučík: literary critic (1900-1984)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16325Identifikátory
SIS: 108332
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Binar, Vladimír
Zizler, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny české literatury a teorie literatury
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
4. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Disertační práce "Literární kritik Bedřich Fučík (1900 - 1984)" přináší rozbor pojetí literárního uměleckého díla a literární tradice u Bedřicha Fučíka, analýzu jeho východisek (v díle Otokara Březiny, Jakuba Demla, F. X. Šaldy) a základních pojmů, s nimiž pracuje (v chronologickém vývoji a kontextovém zapojení). Jednotlivé kapitoly jsou věnovány pojmům "tradice", "rodný kraj", "země", "zápas" a "láska", které kritik - s výjimkou tradice - jako mimoliterární kritéria pro potřeby svého konceptu teprve adaptuje. V průběhu času přitom vytváří "svou" linii české literatury, založenou na právě na motivu země, "píseň o zemi", ze soudobých autorů do ní řadí kromě O. Březiny a J. Demla především Jana Zahradníčka, Jana Čepa a Vladimíra Vokolka. Kapitoly o Fučíkově výkladu jejich díla představují konkrétní příklad o jeho postupu při interpretaci literárního textu. V pozadí Fučíkovy tvorby stojí už od počátku vědomí o krizi hodnot v soudobém světě, jež se odráží i v umění (jak na to ukazuje jeho polemika s pragmatismem a konstruktivismem). Právě to jí podle něj může a má čelit, neboť nejen že vzniká v reakci na společenské dění, ale také se podílí na proměnách světa. Tuto koncepci umění lze s ohledem na její estetický i etický rozměr označit jako totální, protože se snaží postihnou širokou škálu životní reality....
The dissertation called "Bedřich Fučík: "Literary Critic (1900 - 1984)" deals with Bedřich Fučík's approach to a literary work of art and to the literary tradition, analyzing his point of departure (in the works of Otokar Březina, Jakub Deml, and F. X. Šalda) and the basic concepts of the critic, putting them into the context and chronological order. Single chapters introduce Fučík's notions of "tradition", "native region", "land", "struggle" and "love"; as extra-literary criteria (except for "tradition"), the notions are adapted en passant by the critic so that they could fit in with his concept. In doing so, Fučík creates his "own" line of Czech literature, based on the motif of the "land", "the song of the land". He sees the line run through such authors as Otokar Březina and Jakub Deml; out of his contemporaries, he emphasizes the works of Jan Zahradníček, Jan Čep and Vladimír Vokolek. The chapters about his treatment of their works exemplify his art of interpretation of a literary text. From the very beginning of Fučík's writing, there is an obvious awareness of the value crisis in the contemporary world; that crisis is, in his opinion, to be seen in contemporary art, as shown in his polemics with pragmatism and constructivism. To him, it is art that may and must face the crisis: not only does art...