Komparativní studie alternativní pedagogiky a vzdělávání dospělých
Comparative study of alternative pedagogy and adult education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16008Identifikátory
SIS: 60614
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sycha, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
24. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Alternativní pedagogika a vzdělávání dospělých jsou dvě nezávislé vzdělávací disciplíny. Liší se objektem vzdělávání. Na jedné straně je vzdělávaným dítě (alternativní pedagogika), na straně druhé dospělý. Tato práce mapuje historii těchto disciplín a jejich didaktickou stránku. Obě tyto oblasti poté vzájemně konfrontuje. V první části se tato práce orientuje na popis vzniku a vývoje alternativní pedagogiky a vzdělávání dospělých, nejvýznamnějších představitelů těchto disciplín a nejrůznějších proudů a hnutí, které v jejich rámci vznikaly nebo měly na jejich vývoj významný vliv. Též se věnuje vzájemnému střetávání a prolínání těchto vzdělávacích disciplín v průběhu let. V části druhé se tato práce zabývá didaktickými principy a didaktickými metodami vzdělávání dospělých a alternativní pedagogiky. Porovnává je, zkoumá jejich podobnost a na základě tohoto srovnání nabízí názor na možnosti spolupráce těchto vzdělávacích disciplín.
Alternative pedagogy and adult education are two independent educational disciplines. They differ in the object of education. In altemative pedagogy it is child who receives schooling while in adult education the one being schooled is an adult. This text maps the history of both of these disciplines as well as their didactic aspects. Subsequently it compares both of these courses of study. In its first part, the work discusses the origins and evolution of a1temative pedagogy and adult education together with the most influentia1 representatives of these disciplines and movements, which have originated within these disciplines or have affected them significantly. This text also deals with interdigitation of the two disciplines over time. In the second part of this text I engage in discussion of didactic principles and didactic methods of a1temative pedagogy and adult education. Compare them, examine their analogy and on the basis of that, I try to provide an opinion on the possibility of mutual collaboration of these educationa! disciplines.