Přechod dítěte z mateřské do základní školy
The transition of a child from kindergarten to elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157338Identifikátory
SIS: 231639
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wildová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
adaptace dítěte, Kern-Jiráskův test, klíčové kompetence, mateřská škola,školní připravenost, školní zralost, základní školaKlíčová slova (anglicky)
adaptation of the child, Kern-Jirásek test, key competencies, kindergarten, school readiness, school maturity, elementary schoolDiplomová práce se zaměřuje na období, které představuje velmi důležitý mezník v životě každého dítěte, tedy období přechodu z mateřské do základní školy. V teoretické části se zabývá současnou školskou legislativou, předškolním vzděláváním, jeho cíli a obsahem, zaměřuje se na období vstupu dítěte do základní školy, školní zralost a školní připravenost, dále na primární vzdělávání, a také na faktory, které ovlivňují adaptaci dítěte v základní škole. V rámci výzkumného šetření konfrontuje názory laické a odborné veřejnosti na školní zralost a školní připravenost, přípravu dítěte na povinnou školní docházku, spolupráci mateřské školy a rodiny a adaptaci dítěte ve škole. Z dat získaných dotazníkovým šetřením a polostrukturovanými rozhovory je zřejmé, že názory rodičů a pedagogů jsou velmi podobné a navzájem se doplňují. Metoda testování umožnila zjistit a komparovat reálnou úroveň školní zralosti a školní připravenosti dětí v předškolní třídě mateřské školy a žáků 1. třídy základní školy. Úroveň školní zralosti a připravenosti je dle předpokladů vyšší u žáků 1. třídy základní školy, výsledek testování je v souladu se stanovenou hypotézou. Úroveň školní zralosti a připravenosti je komparována se subjektivními názory rodičů. Reálná úroveň školní zralosti a školní připravenosti dětí se však ve většině...
This diploma thesis focuses on the period of a child's transition from kindergarten to elementary school, an important milestone in every child's life. The theoretical part addresses current legislation, preschool education with its goals and sylabus, entry to elementary school, the child's maturity and readiness, and factors, which affect a child's adaptation in elementary school. By utilizing investigative inquiries, this thesis confronts opinions of the lay and expert community on school maturity and readiness, a child's preparation for compulsory schooling, the cooperation of kindergarten and family and child's adaptation to the school system. From data gained through surveys and semi-structured interviews it is evident, that opinions of parents and educators are alike and supplement each other. The applied method of testing allowed to detect and compare the real level of school maturity and preparedness of children at preschool classes of kindergarten and pupils in first grade at elementary school. The level of school maturity and preparedness is higher with pupils of the first grade of elementary school, thereby proving the hypothesis. The level of school maturity and preparedness is compared to the parent's subjective opinions. The real level of school maturity and preparedness of children...