Kooperativní výuka a rozvoj klíčových kompetencí žáků na 1. stupni ZŠ
The co-operative teaching and the development of key competences at 1st grade of a primary school.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157333Identifikátory
SIS: 224148
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
organizační formy, kooperativní výuka, žák, klíčové kompetence, sociální a personální kompetence a kompetence k řešení problémůKlíčová slova (anglicky)
organisational forms of teaching, co-operative teaching, pupil, key competence, social and personal competence and competence to solve problemsDiplomová práce se zabývá kooperativní výukou a rozvojem kompetence sociální, personální a kompetence k řešení problémů na 1. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce je zjistit, jak kooperativní výuka jako organizační forma přispívá k rozvoji těchto klíčových kompetencí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je založena na zpracování literatury, která je uvedena v závěru práce. Představuje kompetenční model dle RVP, blíže definuje konkrétní kompetence a zabývá se organizačními formami výuky. Více do hloubky představuje kooperativní výuku jako organizační formu. Popisuje roli kooperativní výuky v rozvoji klíčových kompetencí, kompetencí sociálních, personálních a kompetencí k řešení problémů. V praktické části je realizován kvalitativně-kvantitativní výzkum, který je rozdělen do tří částí. První část je věnována kvalitativnímu šetření, zúčastněnému pozorování žáků 2. ročníku. Zaměřuje se na plánování, zrealizování, popsání a zreflektování sérií vyučovacích hodin kooperativní výuky, rozvíjející kompetence sociální, personální a kompetence k řešení problémů. Druhá část doplňuje zúčastněné pozorování o kvantitativní šetření. Jedná se o dotazníky, vyplněné žáky, u kterých se provádělo první výzkumné šetření. Z dotazníků vzešel pohled žáků 2. ročníku na kooperativní výuku a...
This thesis deals with co-operative teaching and the development of social, personnel and problem-solving competence at the first stage of primary school. The aim of this thesis is to find out how does the co-operative teaching contribute, as an organisational form, to the development of these key competences. The thesis is divided in theoretical and practical part. The theoretical part is based on a set of literature, which is presented at the end of the thesis. This part introduces competentional model according to RVP. It closer defines specific competences and deals with organisational forms of teaching. It describes the role of co- operative teaching in the development of key competencies, social, personnel and problem- solving competencies. In the practical part there is a qualitative-quantitative research implemented, which is divided into three parts. The first part is devoted to a qualitative survey, participatory observation of pupils in the 2nd year of elementary school. It is focused on planning, realisation, description and summarisation of series of co-operative teaching lessons, which evolve social and personal competences as well as competences to solve problems. The second part complements the participatory observation with a quantitative survey. These are questionnaires filled in...